Saturday, November 17, 2007

فيروز في الاردن

فيروز عند وصولها مطار الملكة عالية / الاردن
فيروز في صح النوم

بعد مرور 35 سنة على عرضها الاخير لمسرحية صح النوم

تنير مسرح الارينا في عمان

فيروز

بصوتها و اناقتها التي لا مثيل لهما

بأطلالتها ووقارها

مع اننا انتظرنا في خارج القاعة في الهواء في اجواء باردة جدا قرابة الساعتين

والعصبية والتوتر زاد من صعوبة الوقوف والانتظار اذ ان اكثر المشاهدين جاؤو من فلسطين و لبنان

فهذه المسرحية لم تعرض كما سبق وذكرت منذ 35 سنة

الغريب في الموضوع اننا وبعد دخولنا الى الباب الاول والثاني والثالث والوقت الزائد من التفتيش واخد الهواتف الخلوية والكاميرات الا اننا جميعا في طوابير عديدة تعرفنا على بعضنا :)

على سبيل المثال خلفي كان شاب مصري وامامي عائلة لبنانية و بجانبي عائلة من فلسطين من الناصرة

وهكذا تكون فيروز قد جمعت شمل الوطن العربي مع اختلاف الاعراق والانساب

المشاكل والاجواء

وبعد مرور 3 ساعات دخلنا الى القاعة وخلال نصف ساعة بدأت المسرحية

لا استطيع وصف الموضوع ولا الاحساس

من الممكن انكم لن تصدقو لو قلت لكم انني حتى هذه الدقيقة لا اصدق انني فعلا قد رأيت فيروز

وحضرت لها مسرحية

كانه حلم

وقفنا نصفق لها مبهورين اول الحفل

وفي نهاية الحفل وكلنا اجمعنا اننا في حلم

لم اتصور ان مشاهدة مسرحية لها ستكون في الجمال والابداع هذا

الجميل في المسرحية انها كتبت منذ سنوات وسنوات

ولكن سيناريو المسرحية ما زال يصلح ويعبر عن واقعنا في الوطن العربي

صح النوم هو صح النوم للحاكم الذي ينام وينام لمدة شهر وعندما يكتمل القمر ويصبح بدر

يستيقظ الحاكم ويختم على امر او امرين لشعبه ومن ثم يرجع وينام لا يأبه بمشاكل شعبه
المهم راحته هو

تحياتي للرحابنة ولرؤيتهم الثاقبة

ويشارك في أحداث المسرحية كل من أنطوان كرباج الذي يقدم شخصية الوالي، وأيلي شويري الذي يحل محل الراحل نصري شمس الدين، بدور زيدون مستشار الوالي، وآخرين من الفنانين اللبنانيين



على فكرة انطوان كرباج ابدع جدا في دور الوالي :)

ملاحظة: عرضت المسرحية في الثالث من نوفمبر ولكن لضيق الوقت لم يتسنى لي الكتابة عنها في نفس الفترة


21 comments:

اسكندراني اوي said...

يا بختتتتتتتتتتتتتتك

فيروز ومنذ سنوات جمعت العرب كلهم على صوتها
كما كانت تفعل الست ام كلثوم

فلم لا تفعلها فيروز مره ومرااااات اخرى

تحياتي يا منعشه على البوست اللي حسسني اني لسه عااااااايش

Lemonada said...

عارف وتصدق بالله
كنت عارفة انك حتكون اول تعليق
وانك حتكون مبسوط من الموضوع :)
على فكرة وانا في الحفلة كان نفسي بصديق اسكندراني يكون معايا في المسرحية دي
بس معلش بقى الظروف ماسمحتش
تحية لكل اسكندراني

سابرينا said...

الله الله
يا بختك!
أكيد مرت عليك كأنها الحلم!

Anonymous said...

بجد يا بختك وبحيكى على الوصف الى وصفتى بيه الحدث
وبشكرك بجد لاعطائى الفرصه لاستعاده بعض الذكريات على اغنيه كيفك انت اختيار رائع
بس هو ردا على الاغنيه انا الحمد لله كويس :D

اسكندراني اوي said...

ههههههههههههههههههههههه
اشمعنى يعني انا اول تعليق

طب كويس ان حدسك صدق
انا بعشششششششششششششششق فيروز اكيد ولا شك

دمتي بخير يا منعشه

فى القلب said...

الله الله الله يا ست ليموناده


وأناكمان عايزه من ده ماليش دعوه

أكيد الجوكان أكثر من رائع وطبعا كان أحلى وأحلى بيكى أنتى يا نعنشه

Lemonada said...

sabrina
يا اهلا يا اهلا
كيفك:)
ههههه زي ما بتقول فيروز
بجد حلم
على فكرة صوتها وهي بتتكلم عادي جميل جدا
------------------------------
رئيس جمهورية نفسو
ازيك
الاغنية دي اكثر اغنية بحبها لفيروز
مش بعرف لي بس بحس بيها جدا
مع ان حالة الاغنية عمرها ما حصلتلي
بس الاغنية تحفة
تحياتي المنعشة
و على كلمات الاغنية
شو بدي بالبلاد الله يخلي الاولاد :]

Lemonada said...

اسكندراني
على فكرة انا عندي الحاسة السادسة :D
يعني اسكندراني وبحر اكيد حتكون بتعشق فيروز
كدة المعادلة صح :)
----------------------------
في القلب
عارفة دي اول مرة اكون فيها هادية ومش ليمو المنعنشة
كنت ليمو المدهوشة
:)
هي المفروض حتعمل جولة عشان ترجع المسرحية دي ممكن تزور مصر ماتعرفيش :)

zenzana said...

اللهم ﻻ حسد
حقد بس
:)

Hannoda said...

بالفعل فيروز فنانة رائعة لا أقبل أن يصدر مني أي وصف لها فبالتأكيد لا يرقى لما تستحقه


بجد يا بختك يا ليمو

أنا نفسي و أنا بقرا البوست حسيت بالرهبة و جسمي قشعر

أمال لو كنت هناك
أحد احلامي الكبيرة هو اني أشوفها في مسرح وهي بتغني

وفرحت بوصفك للتجمع بين الناس من أكثر من بلد عربي.. حسيت إن يمكن.. يمكن .. الفن يعلمنا ازاي نتقبل بعضنا احنا الشعوب العربية

بهنيك بجد على التجربة الرائعة ده

وبعدين انا ما ردتش عشان كنت في محاضرتي أنا بخلص 8.30 و كمان لكا شفت الرقم ماعرفتش انه انتي

بجد واحشاني على الآخر.. مااتعودتش نغيب كده

Hannoda said...

����
������� ���� ������ �� ���� ��������

sally said...

يا بختك يا ليمو
حضرتي مسرحية لفيروز ... واااااااااااااااو
ده انتي كده زي اللي لمس السما بأيدة
او اللي مشي علي القمر او اي حاجه صعبه او مستحيله
من الواضح انك من المحظوظين اللي شاء القدر انهم يشوفوا الاسطورة دي علي الطبيعه

Lemonada said...

زنزانة
يا بنتي كفاية قر :)
=======================

هنودة
انت واحشاني اكثر
معلش نسيت انك مش بتعرفي الرقم الثاني

يلا كدة معندكيش سبب انك ماترديش المرة الجاية
عندك الرقمين
بخصوص فيروز ماتتصوريش بجد قد اي جميل الموضوع
مع اني مش حاسة اني شوفتها او اني حضرت حاجة
بجد حلم
----------------------
sally
على فكرة انا كنت حنزل بيروت مخصوص لو عملت حفلة
دي فيروز وعيب جدا لو ما شفناهاش وهي في عصرنا دة قبل ما تتوفى
تحياتي
بخصوص الحظ مش حقولك
مش فاكرة ان عندي حظ
وعلى فكرة كمان لما رحت الحفلة كنت متبهدلة مووووووووت وتعبانة ومريضة جدا
بس مش معقول دفعت مبلغ وقدره على التذكرة وفيروز مش كل يوم جاية وماروحش :)

محمد صلاح العزب said...

فيروز دي حاجة كده من الهدايا الكونية لنا نحن بني البشر

Lemonada said...

محمد
ازيك
والله زمان عنك مش قادرة اصدق عينايا
بجد المدونة بترقص من الفرح مش بس منورة :)
يا رب دايما ارجع اشوف تعليقك

كراكيب عادل said...

انتي بتهرجي يعني انتي تشوفي فيروز واحنا منشوفهاش

طيب حتي اعزمينا عندكم

انا في الكويت كلها فردة كعب واكون عندك

انا بحب فيروز الصبح

ودة عزائي الوحيد ان الحفلة اكيد كانت بالليل
هههههههههههههههه

Anonymous said...

فيروز إنسانة رائعة و صوت من كوكب ثاني
قمة فوق التعريف

هنيالك بالسهرة الفيروزية يا لمونه

Lemonada said...

عادل
ازيك انت غايب فين كدة :)
ههههههه
بس معلومة كدة عشان اغلس عليك
فيروز انك تشوفها وجه لوجه ومسرحية فيها تسمع صوتها وهي بتتكلم و بتغني وتمثل تكون في الليل حاجة ولا اجمل :)
----------------------------
سندباد
انا عارفة انك حتكون مبسوط جدا في المسرحية دي
يا رب تعمل جولة ثانية في المنطقة وتزور المغرب عشان تقدر تشوفها
تحياتي المنعشة

Desert cat said...

يا بختك
فيروز
ومسرحيتها كمان
يا بختك يا بختك
ده مش قر ده حسد

Lemonada said...

desert cat
خمسة وخميسة في عين الي مايصلي
الله اكبر الله اكبر
اي دة
هو زنزانة نقلت العدوة
ههههههه
يا جدعان والله لو شوفتو حالتي تصعب عليكو
كانت درجة حرارتي مرتفعة جدا وكنت مش طايلة اسند طولي
وواقفة زي العجوزة
بس كلو يهون عشان فيروز
بعدين اعمل اي يعني ان فيروز مش جاية مصر
هو انا قلتلها ماتروحيش يعني
وغير كدة عندكو كل المطربين والفنانين في مصر ومن برة مصر
بس اعمل اي
الله اكبر على المفتري
وش بيغمز
:)

غمض عينيك said...

سهرة في المسرح
مسرحية لفيروز

ليلة لا تنسى اكيد
خارج حدود المنظور