Thursday, November 22, 2007

مطر ،موقد و مناقيش


اللهم ارزقنا الغيث ولا تجعله نقمة

فصل الشتاء بدء في الاردن

بس المرة دي ماشاء الله موسم جميل جدا من بدايته

مطر شديد وهواء

برد جداااااااااااااا

المطر بحس بي بيغسلنا من جوة غير ان بيغسل الارض والهواا

وطبعا مش حقول عن الحفر والماية الي في الشوارع

خلينا في الجو الرومانسي

الجميل في الفصل دة الي انا بعشق جدا وبحسسني اني لسة عايشة

بشم الهوا وريحة التراب لما تنزل علي المطر

يااااااااااااااه

ولا اجمل

ومافيش اجمل من انك تيجي الشغل والدنيا بتمطر في الصبح والماية نازلة على العربية وصوت المطر ياخدك لعالم ثاني بمعزوفة خاصة

و تصل المكتب تسمع فيروز وتشرب شاي وتاكل مناقيش زعتر ساخنة

والدفى في المكتب مالي الجو

وليمو لابسة اصفر :)

هههههههه

------------------------------------------

ملاحظة: على فكرة في حجات كثير في الطريق مش كويسة من المطر والعربيات والحفر

والناس مش بعرف بيحصلها اي لما الدنيا تمطر بتتجنن

وحجات كدة كئيبة بس انا عاوزة اكتب عن الكويس بس وانسى الوحش في موضوع فصل الشتاء

اصلي منعنشة النهاردة

تحياتي :)

23 comments:

Sдmo said...

اجمل حاجه انك منعنشه النهارده
يارب دايما ياليمو :)

جو الشتا عموما ليه سحره الخاص
وصوت المطر على العربيه وفيروز الرائعه
بس من غير الشاى عشان مش بحبه :)
وعلى فكره السلبيات دى صدقينى فى كل مكان
الشتا اللى فات كنت فى رحله لامريكا
وصدقينى لاقيت برده سلبيات مكنتش اتوقع اشوفها خصوصا فى امريكا يعنى

استمتعى بجمال الشتاء وسحره الرائع
وتغاضى عن السلبيات

تحياتى ليكى

Hannoda said...

ازيك يا منعنشة
:)

أحلى حاجة في الدنيا لما اللي يروق بالك و يغير مودك هو الكون و نعم الله فيه

بعتقد ان ده أجمل مؤثر بين كل المؤثرات الايجابية اللي ممكن تكون حولينا

إحنا هنا لسة ماعندناش أي مظهر من مظاهر الشتا

ولا شوية ريح صغننين
:(

بس لسة جايلي خبر من اسكندرية ان الدنيا شتت انهارده

و ماقولكيييييش نفسي اكون هناك ازاي

استمتعي بالكون على قد ما تقدري و إعرفي ان حساسيتك للتغيرات ده نعمة مش عند ناس تانية
و متعة اللي مايعرفهاش مسكين بجد

زمانك عاوزة تمسكي في زمارة رقبتي
:)

أنا قايمة اتصل بيك حااااالا

اسكندراني اوي said...

اممممممممممممممممممم
موسم الشتا بدا كمان في اسكندريه


اكيد الشتا بيغسل الدنيا والشوارع والقلوووووب كمان

ادام الله عليكي النعنشه

سلام يا منعشه
ملحوسه:الدنيا بتشتي بره هنا في اليكس

zenzana said...

والله نسيت شكله هو والتلج
ما تبعتي حبه يجي اتنين كيلو
:)

zenzana said...

اه نسيت
انا بحب الشتاااااااااا جداااا
وبنعنش ف الشتا

sally said...

عارفه يا ليمو انتي قلتي الكلمه اللي انا بقولها عن المطر دايما
و هو انه بيغسل الناس من جوة
بيطهرنا
وصفك للشتا تــــحـــفه
و خصوصا ان انا من عشاق الشتي
بسطني جدا اني لقيت حد بيستخدم نفس التعبيرات اللي انا بستخدمها

Lemonada said...

Samo
هو انت متاكد انك مصري
في مصري مش بيحب الشاي يا راجل :)
--------------------
هنودة
واخيرا مش نايمة ولا في المحاضرة واتكلمنا
والله وحشتيني
بجد اتبسطت جدا
المهم بخصوص المطر حاجي اخطفك ونروح اسكندرية اي رايك :)
-----------------------
اسكندراني
بخصوص الملحوسة
هههههههههههههه
انا عارفة
اصل الاجواء المصرية كلها عندي حتى لو كنت بعيدة
دانا ليمو يا معلم :)

Lemonada said...

zenzana
ثلج
تعالي عندنا
انا ساكنة في اعلى منطقة في عمان
اول ماتثلج حيكون عندنا
مش حقولك منظر الابيض يجنن
وانزل اول واحدة عشان اكون اول واحدة تلمس الثلج ههههههههه
:)

Lemonada said...

sally :)
والله انت عسولة
شكلو كدة في حجات كثيرة بنحبها
انا برج الدلو انت اي
طب اقولك ابعتليلي على ايميلي عندك في البروفايل
منورة يا جميلة

Anonymous said...

اولا يارب دائما منعنعشه ومنوره بالاصفر
ثانيا الشتاء مبعرفش ليه بحس انه الفصل بتاعى انا على عكس الناس الكتير الى بتكره الشتاء يمكن بحب لسعه البرد فى الشتاء مع الفجر او هدوء اخر الليل القاتل والسكون الى بيكون دعوه للتامل بجد
بخصوص السوال عن الصوره الصوره بصراحه اهداء من مدونه صاحبه بلوج انسانه شافته انها حتعبر عن اسم البلوج اكتر وانا وفقتها ولو تحبى احتفظى بيها

Lemonada said...

متشكرة بخصوص الصورة
بس لفتت انتباهي اصل صورة وجه الشخص مع الاضاءة وطريقة تصوير جامدة جدا :)

Hannoda said...

بس بقى أحسن أنا بشبط
و لما بشبط بعمل فضايح
:)

غمض عينيك said...

صباحك نعنشة ياليمو
ايه بس الجو الجامد ده
بيني وبينيك انا بحب المطر..[س في بلدنا بيكون مصحوب بالتراب والسواد غير طبعا انك تكوني كاشيه تحت كوبري وتلاقي مطر من نوع تاني خالص

ولا اقولك بلاش الكلام ده
بقا انتي تتكلمي عن الحاجات الحلوة دي ع الصبح وانا اجي ابوظها

اقولك
صباحك فرفشه يا احلى نعنشة
سلام
محمد سمير

نقطة مية said...

يارب على طول منعنشة
والله وحشتني مدونتك و ايه الصور و الحاجات الجميلة دي ما شاء الله..و فيروز كمان الله الله.......اخبارك ايه
معلش قصرت في حقك بس و الله السفر و لخبطة الاستقرار لخبطتني انا ...يارب دائما منعنشة
تحياتي

Lemonada said...

هنودة
فضايح اي يا بنتي
ههههههه
والله انت عسولة :)
------------------------
غمض عينيك
ازيك يا محمد
اولا ماتنساش وعدك في زيارة شبرا لما انزل مصر
مع اني دايما بمر من طريقها لما انزل مصر بس ولا مرة مشيت في شوارعها
ثانيا حتقولي عن شتاء مصر
دانا مش بنزل مصر الا في شهر يناير او فبراير
يعني حاجة تحفة بس بحبها اكثر من الصيف
اصل في الصيف زحمة وحر جامد وحجات كثيرة :)
منور دايما
ليمو
------------------------
نقطة مية
ياااااااه والله من زمان
انا قلت نسيتينى بقى
يا رب تكوني كويسة وبخير ومنعنشة كمان :)

فى القلب said...

لومى أنتى أتكلمتى على أحلى فصل بالنسبه لى ربنا يسعد كل الفصول فى حياتك

وديمامنعنشه

Lemonada said...

هم المدونين كلهم عندهم حب للفصل دة
عشان كدة يمكن بنعرف نكتب وننعبر عن الي جوانا
:)
تحياتي يا اجمل قلب

Nani said...

السلام عليكم
كلانا كتب عن الشتاء واختار فيروز لتغني
انا بلشت اخاف منك يا ليمو
انت من اسيادنا ولا ايه؟
:)

Lemonada said...

Nani
ههههههههههه
يخرب عقلك والله واحشتيني
عارفة مقصرة معاكي
بس والله دايما في بالي
بس شوفتي بجد تتوافق مش طبيعي :)
دة من المعزة الي في قلبي ليكي :)

Anonymous said...

صباح المطر اللي بتحبيه


اصلي منعنشة النهاردة
هههههه
ضحكتيني يا ليمو

دمتي ديما منعنشة و متميزة في وصفك وفي عفوية كلماتك

عارفة; بأكتب لك وعيني مدمعة و راسي دايخ من الزكام
المطر عندكم وصلني و رومانسياته شكلها بتدوخ ههههههه

عاوز كيلو ليمون أصفر منعنش من بستانكم هههههه

Lemonada said...

الف سلامة عليك يا سندباد
على فكرة لازم تشرب سوائل كثيرة
مية وشوربات بس صنع البيت
عشان تكون مفيدة :)
ابقى طمنا عليك
وكويس اننا خليناك مبسوط
اصل الضحك كويس للزكام :)
النفسية المبسوطة والمرتاحة بتخلي الصحة تمام :)
عاوز ليمون وانت في المغرب تيجي ازاي دي
انت اهل الحمضيات وبتصدرو للعالم كلو
؛)

gohayna said...

المطر والبرد والشتا
صحيح انا بحب البرد
والشتا
رغم اني بتحول للون الازرق في احيان كتيره
ههههههههههههههههه

بس برضه بحبه

وبيني وبينك انا مستنيه المطره تنزل هنا الكويت
وانتي عارف السيول الي بنكون فيها

عشان اتجنن وامشي تحت الميه

هيا ديتها ايه يعني


كورس مضاد حيوي
واجازه اسبوع في السرير

الخساير قليله
قدام الجنان الازلي دا


ما تيجي معايا
احجزلك سرير جنبي؟



يارب تفضلي منعنشه اوي كدا دايما يارب

تحياتي يا زبده

اصل القشطه عملتها علي صنيه رز معمر بقي سووري يعني

Lemonada said...

جيجي
واخيرا نورتيني
فينك يا عسولة غايبة كدة ومش بتزوري الا حد واحد :)
شكلي حاخد علقة ههههههه
بهزر والله واحشتيني
ابقى بس عبريني وردي على لما اكلمك
مش تنفضيلي :)
وقتها حجيب المطر كلو معايا واخيليك:)
يا رب تكوني منعنشة دايما