Friday, November 30, 2007

مصرية مصرية مصرية

بصراحة الموضوع دة كنت عاوزة اكتب عن من فترة
بس كل مرة اقول بلاش
او انسى الموضوع واكتب عن حاجة ثانية
حتى اني ارجع اشوف الاغنية العجيبة
اتوتر واستفز واقول دول ساكتين ازاي
واقول دة مش بيستاهل اكتب عنو واضيع وقتي
بس مش قادرة يا جدعان حكتب عن النهاردة بس مش كثير عشان وقتي اهم من اني اكتب عن واحد زي دة وحنتقل لموضوع ثاني بعد كدة :)
------------------------------------------------------------------------------------------
يا جدعان يا مصرييين
يا شباب مصر
جاد شويري بغيني مصرية مصرية مصرية وانت ساكتين

بتعملو اي
فين الجدعنة
طب هو لا صوت و كلمات ولا حتى منظريمثل المصرين والمصريات
ويجي يقول مصرية مصرية مصرية وبشكل مبتذل جدا
وعادي القناة معندهاش الا الاغنية دي ولازم ماتمرش ساعة الا وتعيد الاغنية
يا خراششششششششششششي هو حصل اي
هو المصري خلاص نسي هو مين وعادي اي حد يتكلم عنو او يشتمو او يمثلو
والله عجب ؟!؟
-----------------------------------------------------------------------------
عشان الشخص الي اتكلمت عنو فوق مش بيستاهل اضيع وقتي وانا بكتب عن الفيديو كلب المتخلف بتاعو او الكلمات الهبلة الي
انا حكتب عن حد مصري
ومصري بجد بيشرف اسم مصر

عمرو مصطفى


انا بقالي من اول ما عمل الكاسيت بتاعو للنهاردة وانا معنديش الا هو
في البيت، في السيارة، في اي مكان
عمرو مصطفى بصوتو

باللحن بتاعو
بشكلو المصري طحن
يا جماعة دانا حاسة نفسي معزولة عن الدنيا
مش بسمع الا هو
كنت قبل كدة بفتح الراديو بسمع مشاكل واخبار وحجات
دلوقتي مفيش غير هو
حتى ان امبارح كنت خايفة الكاسيت بتاع العربية ينطق ويقولي

حرام عليكي ارحميني
وخصوصا 3 اغنيات الي بحبهم جدا جدا جدا
والي بيجو في الكاستي ورى بعض وافضل اسمهم وارجع من ثاني اسمعهم
انا نسيتك خلاص، سيب الوقت يعدي، برتاح معاك
دي مش بيعني اني مش بحب الاغاني الثاني
لاء خالللللللللص

كل اغنية اجمل من الثانية

وعلى فكرة حاولت اسمع عمرو او هشام عباس او اي حد ثاني من فترة لفترة بس اكتشف بعد كدة ان حتى الاغنية الي بحبها وبسمعها لمطرب ثاني بتكون من الحانو :)

من الأخر كدة مع اني مش صغيرة ومعنديش هوس وجنان البنات على المطربين
بس عمرو مصطفى مش بس مطرب او ملحن بالنسبة ليا

دة انسان مليان احساس، اخلاق واحتراف

على فكرة وانا بدور على النت على صورتو اكتشفت ان اجمل اغنية بحبها لعمرو دياب هي من الحانو

خليك فاكرني


يا سسسسسسسسسسسسسسسسسلام

والله تحفة
انا بجد بكل لحن بحبو بكتشف بالصدفة انو لي

وبكل كلمة من اغاني بكون زي المجنونة بالعربية بغني معا
وكفاية اشاعات بقى حرام عليكو

ماينفعش حد ينجح الا والناس والنقاد يخربو علي
لو تركزو حتى في المقابلات بتاعتو تحس كدة ان انسان واثق من نفسو بس مش شايف نفسو
بيتكلم بطريقة واضحة وجميلة ومش بيزعق زي ما الناس الثانية بتعمل
وبيشرح كل حاجة بهدوء وبيتكلم وهو فاهم كل حاجة بيقولها
مش بيتكلم والسلام او حد محفظو الكلام قبل المقابلة

هو ماشاء الله عليه مش سايب حق وعارف يتعامل ازاي ويثبت ان مش بهلس وبياخد الحان من حد

تسلم ايديك يا عمرو على الحان الجميلة دي
وخليك فاكرني :)

16 comments:

Anonymous said...

هتخليني اسمعه ياليمو وادمنه زيك بالظبط وانا واثقة في ذوقك وانه هيكون رائع الايلحجن لعمرو اكيد رائئئئئئع

Anonymous said...

العزيزه ليمو
اولا انا بعد منير وفيروز وانغام تتساوى الاصوات والا لحان بس لايمنع ابدى اعجابى بالاغانى الى انتى اخترتيها واضيف عليهم اغنيه لمستك بتاعت فيلم التوربينى بس يمكن الى انتى متعرفيهوش انى عمرو مصطفى رغم انى الالحان بتعته مميزه فى اقاويل انه بيقتبس الالحان بالمزوره زى مقريت انا مش متعمق علشان اعرف ان كان ده صح ولا اشعات بس الله اعلم
انما عن مضوع جاد شويرى الله اعلم بس انا اساس مش من هواه قنوات اغانى الفديو كليب علشان اشوف المدعو جاد شويرى ولا اسمعه بس مش تقلقى للاسف جاد وامثاله بيقيو النموذج فى عصر طمس الهويه العربيه

Lemonada said...

بيبو
منورة واول واحدة :)
ربنا يخليكي يا رب تعجبك وعاوزة رايك لو بجد عجبك او لاء
--------------------------
رئيس جمهورية نفسو
ازيك يا عم بخصوص البوست بتاعك ماتقلقش مش مضايقة خالص وزي ماقلتلك حطها في عينيك
ما بخصوص عمرو مصطفى انا كمان سمعت كثير بس بالصدفةاصلي مش بشوف تي في كثير الا قبل ما انام لقيتو بيشرح ان اللحن مش مسروق بس التوزيع بتاع اللحن خلى الموضوع ان في اغاني بتكون قريبة من بعض
عشان كدة فهمت الموضوع وعلى فكرة هو عندو عضوية لحماية اللحانو من السرقة وعندو الحان مسروقة منوهو مش العكس :)
اما جاد شويري انا كمان مش بحب القنالات دي بس يعني بالصدفةتلافيها وانت بتقلب في القنالات بس بجد مستفزة جدا قال بيقول اي المصرية مصرية مصرية
البنت الشقية حاجة كدة
اي دة ما علينا ربنا يهدينا
بس بصراحة ذوقك في الاغاني طحن جدا
:)
منور المدونة
وكفاية رغيت كثير

Anonymous said...

طيب انا حقولك على اغنيه وشوفى التشابه هو لحن اغنيه مرجان احمد مرجان لعادل امام
نفس اللحن بتاع اغنيه شاكيرا فاتتاح كاس العالم 2006 مش افكر اسم اغنيه شاكيره اصلى ساقط انجليزى :$ومش من هواه الاجنبى عموما لو لقيت الاسم حقولك عليه اللحن منقول بالمازوره

Anonymous said...

شفتى نسيت ااقولك على حاجه وافرض ده فى واحد بيسرق بهبل وواحد بيسرق بدماغ هو التانى ومش بس هو الى بيقتبس كل الافلام العربى مقتبسه عادى يعنى واغنيه طمئنى عليك بتاعت محمد فواد مقتبسه من لحن تركى فعادى يعنى :D

Lemonada said...

يا عم مانا قلت الناس مش بتفرق بين اللحن والتوزيع
حدور على المقابلة بتاعتو وانزلها وساعتها ممكن تشوف الفرق بين اللحن الاصلي والتوزيع
يبقى الي بيقلد هو الموزع مش صاحب اللحن الاصلي
:)
خلينا صحاب يا معلم

Anonymous said...

حاضر يا معلمه خلينا اصحاب

اسكندراني اوي said...

والله الاخ جاد شويري اصلا عاوز الحرق بجاز من النوعيه السيئه جدا

فاي حاجه يغنيها لا حتزود ولا حتنقص اللهم قيمته في عيون من يشاهدوه
دا رايي

اضم صوتي الى صوت رئيس جمهوريه نفسي في السطر الاول من تعليقه
واحيييييييييييييييه عليه

مش كده ولا ايه يا منعششششششششه

Nani said...

السلام عليكم
لأ لأ لأ يا نعنشة ملكيش حق
حد يجي بفنان عظيم وملحن موهوب ومخرج زمانه ومنتج الحانه بهالشكل هاد؟
لأ لأ لأ
اله يخبل عقلهم اكتر ماهم مخابيل هم واللي بشجعهم
قولي امين

Sдmo said...

ازيك ياليمو :)

بصى جاد شويرى ده لا يستحق الكتابه او الرد بصراحه
اما عمرو مصطفى فهو فعلا موهوب
وموضوع سرقة الالحان ده يعنى فيه كلام شويه
انا شوفت الحديث اللى بتتكلمى عنه وفعلا كلامه صح
وفعلا فى ناس مش وراها غير انها تطلع اشاعات وخلاص
وبامانه برده هو ليه حاجات متاخده بالكامل من اغانى غربيه وانا كنت بسمعها بنفسى يعنى مش اشاعات
بس بشكل عام هو فعلا يعتبر افضل ملحن شاب فى مصر
وعلى قولك, اى لحن مميز فعلا يشدك دلوقتى بيكون باسمه

يلا اسيبك بقى واروح اتغدى عشان راجع من الشغل ميييت والساعه الان 5 وربع حسب التوقيت المحلى لمصر الجديده :)

وبعدين صحيح انتى مش ناويه تنزلى مصر بقى ولا ايه ;)

Lemonada said...

اسكندراني قوي
لو على السطر الاول الي كاتب رئيس جمهورية نفس فدة يدل على ذوق رفيع واحساس مرهف :)
-------------------------------
NANI
شفتي يا اختشي
مليش حق اجي على الاخ جاد شويري
اي يا بنتي الهزار الخفيف الدم ده :)
وش بيغمز
---------------------------
SAMO
صباح الخير والياسمين
وصحتين على غداء امبارح
بالنسبة لموضوع عمرو مصطفى مش عارفة
بس مش بعتقد ان ممكن حد زي عمرو يعمل حاجة كدة ول عملها خلاص هو حر بقى
وموضوع مصر يعني مش حقولك قد اي نفسي انزل
من 7 سنين حيكون العيد دة اول عيد مش بنزل في مصر
ومخنوقة جدا
بس ان شاء الله ححاول اجي في اقرب فرصة
تحياتي :)

Anonymous said...

أنا بتخنق من عمرة مصطفى ده جدًا !!!!، اسمحي لي ... اتصدمت :)


.

لدرجة إني كان نفسي تبقي بتتريقي
.
.
تحيااااتي

غمض عينيك said...

لمستك نسيت الحياه

Lemonada said...

ابراهيم
واخيرا زرتنا زي زمان
بس للأسف مخنوق
شكلك بجد مش طايق تشوف شكلو او تسمع عن اي حاجة
كويس اني غيرت اغنية المدونة
طب معلش سماح
مين سماح دي
ههههههههه
خلاص يا عم اعتبر البوست دة مش موجود
..............
بس هو انت مخنوق للدرجة دي لي
شكلو واخد من اللحانك وقايل ان اللحن دة لي
هههههههههه
طب خلاص شكلك حتتعصب كدة
روق يا معلم

Lemonada said...

لمستك نسيت الحياة
وانت الي بحلم اعيش يوم معا
؟!؟
هو بس فينو
مش الخبز هههههههههههه
على فكرة دي اغنيتي المفضلة

أحمد سلامــة said...

جاد ايه بس يا ساتر
======
بالنسبة لعمرو
هو بعيدا عن السرقة والكلام ده
انا كنت بحترمه جدا كملحن وسواء كان بيسرق او لا فهو موهوب طبعا جدا
لكنى فقدت له اي احساس غنائي لما غنى لاني ببساطة معرفتش اصدقه وهو بيغني
لكن بردو هو ملحن موهوب جدا