Thursday, November 15, 2007

ويجا 3


متجوزين بس مش مبسوطين

هو شاكك فيها او غيران عليها وعارف عن حبها القديم

ومش قادر ينسى مع انها اختارتو هو
==========================
بيجي السؤال في الفلم لما يسئل شريف منير هند صبر.....؟

شريف منير بيسئل هند صبري


فريدة
مازحقتيش مني
اي السوال العجيب دة
لي بتقول كدة مش فارقة معايا العيال
عايزك انت
عايزاني زي مانا ولا مفتقدة معايا المغامرات الي بيعملها هاني مع صحباتو البنات
وافرض كدة فيها اي يعني لما
اي الغلط اني نفسي اعيش مع الراجل الي بحبو اي حاجة بسمها
انا مش هاني وعمري ماحكون
الي بحب ياخد الي بحبو زي ماهو وعلى بعضو
ولي مايحولش يغير الحجات الي مش عجبا في
عشان مهما حاول مش حيعرف
ولو عرف عشان يرضي الي بحبو حيبقى انسان مصطنع والطبيعة في يوم حيغلب
هو انا بقولك غير مبادئك
انا بقولك نفسي تبطل تخنق فينا احساس بالدنيا وباي حاجة حلوة فيها
نفسي اعيش معاك لحظات مجنونة
دي طبعتي ومش حغيرها ولو عجباك هاني روحيلو
حاسب على كلامك
انامراتك مش صاحبتك
هاني كان قدامي واعرفو قبل ماعرفك ولو عاجبني كان رحت حبيتو و لو مش عاوزو نقطع علاقتنا بي نهائا وريحني
ولو قطعنا علاقتنا بي حتبطلي اعجابك بي
مابقتش عيشة دي


====================================

هند صبري لما تفضفض لي منة عن جوزها بعد الجرح الي حصل في منه

بقت منه تعرف تفكر اكثر وتقول نصيحة لصاحبتها


لازم يبقى تفصيل
مستقيم ومايعرفش حد غيرك زي ادهم و وكل المواصفات الحلوة في هاني
بلاش طمع
هند : كنت فاكرة حخلصو من عقدو
======================

مش عارفة اعلق اقول اي بس المقاطع دي من الفلم جامدة جدا

كل واحد فينا عاوز تفصيل للي بحبو

ولما حد يتنازل

مع اني مش بحب كلمة يتنازل بحب اقول عنها يتفاهم ، الطرف الثاني بيركب دماغو ويشوف نفسو

لي الراجل عاوز مراتو ماتعرفش غير هو

ولو كان عارف عن علاقة ليها قبل كدة مش بينساها خالص

هو عمل مليون علاقة قبليهاو كمان وهو معاها ممكن بس هي بتنسى عشان بتحبو

والموضوع دة حصل مع منة كمان حتى لو ماتجوزتش الي بتحبو

بس الراجل اناني بشكل مش طبيعي

اجمل ما في الموضوع لما هاني يقول لمحمد


فيها اي لما يكون عندها علاقة قبلك
احنا مختلفين يا هاني
انت تربيت بشكل وانا تربيت بشكل

انت شايفني متربي بقصر بشوات
مانا بويا زي ابوك
اي دخل دة انك تسيب بنت بتبوس التراب الي بتمشي علي
دخلو ان
الحكاية مش حكاية غناة او فقر الحكاية حكاية مبداء
مبادئ
اي المبادئ انك تدي نفسك الحق ان تعرف 30 بنت وتفضل شريف ويقولو شقاوة شباب ولو البنت عملت علاقة واحدة في حياتها تبقى صايعة ومش متربية ومايكونش ليها الشرف انها تكون مراتك
تقدر تقولي لو انا وانت وكثير عملو العلاقات دي كلها مع البنات
اجيبلك انا منين البنت الي ماحدش لامسها قبليك
المبادئ مابتتجزئش والي فيكم مابيغلتش يروح يعاقب مريم
الغلط صفة بشرية


النهاية :)

14 comments:

Anonymous said...

تعرفي ياليمو اخر حتى دي عجبتن قوي في الفيلم جسدت فعلا الفوارق بين الطبقات وكل طبقة شايفة ان الطبقة التانية ليها عادات وتقاليد خاصة بيها متناسبة ان هناك مبدى ماشين عليها تحياتي لتصليطك الضوء على الجمال ده موووووووووواه

Lemonada said...

قلوب حائرة
بيبو
يا عسولة متشكرة ليكي
اتمنى ان الكل بس يشوف نفسو ويراجع نفسو اكثر
اصل الفلم حقيقة مش فلم
احنا بجد بنعيش كدة
يا رب بس الي شاف التحليل بتاعي يفكر شوية ويحاول يشوف في اي من الشخصيات المختلفة ويفكر اكثر بطريقة مختلفة
تحياتي لزيارتك
ليكي ربع مخروم بما انك اول تعليق :)
وواحد ليموناضة
هههههههههه

zenzana said...

ههههههههه
انا بفضله اخضر باستيك من فوق وفيونكات ع الجنب دي المواصفات ههههههه
انا بالنسبة لي مش بحب الحاجات التفصيل اوي خصوصا ف العﻻقات بقبل الافراد بطينهم زي ما هم عليه ومش مقتنعة تماما اني اقدر اغير كتير من صفات شخص لكن ممكن اتكيف واتعايش معاها دا لو انا مهتمة لكن لو ﻻ يبقي بنفض يا كله علي بعضه يا بﻻش مش حتة حتة ،ومش بصدق اﻻفتكاسة اللي بتقول ان الحب ممكن يغير من صفات البني ادم ، احتمال يكون في استثناءات ، لكن مش هتغير عشان حد وﻻ هغير حد عشان يبقي عاجبني من كله. بس أكيد في خطوط حمرا مش بحب اتجاوزها زي انه يكون كداب .
فكرة بقي هي عرفت مين قبلي وﻻ مين قبلها دي هبلة اوي مين محبش ابن الجيران وﻻ زميل ف الجامعة ؟
ثم الماضي ملك لصاحبه هو حر فيه
انا عن نفسي مش بهتم كتير بالسيرة الذاتية للاشخاص
باستثناء سعد زغلول ههههههه
اقولك ؟مفيش فايدة

Lemonada said...

مفيش فايدة يا رندة
بس لي تخليني كئيبة
ما علينا
الي ربنا كاتبو هو الي حيحصل
بس المشكلة مش فاهمة عقل الراجل
هو امتى حنفهم الموضوع دة
هو احنا كدة بالنسبة ليهم
هم مش فاهمينا ؟
عمر الراجل ما حينسى حد انت حبيتي
بقيت اخاف اكون صادقة مع نفسي
عارفة اخدت درس في حياتي
ماقلش عن حاجة ماضية في حياتي
مع اني كنت دايما ضد الفكرة دي وبقول الي عاوزني لازم ياخدني وهو عارف كل حاجة عني
مش عاوزة حد يجي يقول لجوزي حاجة هو مش عارفها عني
حتى لوكانت سخيفة
بس شكلي كنت اهبل واحدة في التفكير دة
عشان مفيش بنت بتعمل كدة
وقال اي عاوزة اكون صادقة وصريحة

اسكندراني اوي said...

come wiga..come wiga..come wiga..come

وفي الاخر دمرت حياتهم

انا مش حعلق على مفردات الفيلم انما حعلق علىيه في المجمل

عارفه الويجا دي من وجه نظري ايه
البعبع اللي كلهم كانو خايفين منه
يلا بقى منهم لله
هههههههههههههههههههههههه

zenzana said...

هههههههههه
انا برده كئبتك؟
ماشي يا لولو
بصي يا ستي انا مقتنعة بحاجة ان اللي عاجبه عاجبه وانا كدة شغال اما بقي اللي يحسسني اني جايبة له العار يبقي مش يستاهل وذنبه علي جنبه ﻻن ازاي هو شايف ان من حقه يبقي فالنتينو وانا مش من حقي اي حاجة
ثم بالعقل كدا ازاي يقبل ان يكون ليا عﻻقة به هو بالذات واللي قبل كدا شايف انه مش منطقي؟
ليه هو فاكر نفسه عباس ابن فرناس اللي له أجنحة؟
لو كدا يبقي اكيد هيﻻقي نفس المصير

فى القلب said...

الحمد الله أن الكلام عن الموضوع خلص ونزلت النهايه


مكنتش عارفه أعلقلك يا قمر

sally said...
This comment has been removed by the author.
sally said...

اصعب حاجه في الدنيا ان اللي الانسان ما يقدرش يقبل اللي يحبه زي ما هو
في فيلم ويجا انا حاسه جدا بشعور الاتنين هند صبري و شريف منير بالنسبه لهند صبري هي شايفه ان هو فيه عيوب و من حقها ان هو يغير من نفسه عشانها و ما فيهاش اي حاجه انه يحاول يعبشها احساس هي مفتقداه لكن بالنسبه ليه هو هو شايف ان ده انا اقبليني كلي او ارفضيني كلي لكن ما تحاوليش تشيلي جزء معين مني و تحطي شيء تاني بداله لانه كده هايكون عامل زل
puzzel
لو اتشال منها جزء هاتبقي حاجه مش مفهومة و مالهاش معني
الانسان لما بيحب بيحب عيوب اللي بيحبه قبل مميزاته - بلاش نقول يحبها - لكن علي الاقل يقبلها او يتعايش معاها لانه لو ما قدرش يقبلها عمر ده ما هيكون حب بجد

قبولنا لعيوب اللي حوالينا و تقبلنا ليها هو اللي بيخلينا نعدي مشاكل و اختلافات و ازمات كتير اوي

انا طولت اوي عليكي يا ليمو بس الكلمتين دول كانوا واقفين اوي في زوري

و استمري مع ويجا لان الفيلم بجد جامد

Lemonada said...

zenzana
واضح الموضوع عجبك جدا :)
هو لو عباس ابن فرناس في الوقت دة كنت حسيبو ههههههههههههه
---------------------------
في القلب
لسة امبارح كنت بفكر في البيت
هي في القلب لي مش بتزورني
اصلي يمكن مش بزورها فممكن زعلت
او مشغولة زي ماكنت مشغولة:)
بس كدة طمنتيني
بس لي مش عارفة تعلقي
هو الموضوع مش عاجبك ؟
بصراحة الجواب لو سمحتي :)

Lemonada said...

انت تحفة يا سالي
عجبني جدا الجزء الي كاتبة في ان
الانسان لما بيحب بيحبه علي الاقل يقبل العيوب او يتعايش معاها لانه لو ما قدرش يقبلها عمر ده ما هيكون حب بجد

تحياتي :)

Lemonada said...

اسكندراني قوي
هههههههه
ضحكتني
بس بجد هو كان بعبع وكانو بيهربو منو
الحقيقة تخوف اوقات

Hannoda said...

فعلا العقلية اللي بتقول ان المفروض البنت ما تعرفش غير بس اللي حبه و اتجوزته و ان الولد عادي انه يعرف ميت بنت ده عقلية عجيبة جدا

و الأعجب بقة و يجن ان البنات نفسهم كتير منهم بيعجبها الفكرة
انها تحب و تتجوز اللي عرف كتير
متخيلة انه بعد كده حايكتفي بيها هي

و الغريبة ان البنت راضية بالمبدأ.. يعني راضية انه يصر انه يكون أول شخص في حياتها

آه محدش في الفيلم اتكلم في الزاوية ده بس هو ده اللي بيحصل

أنا كمان شايفة ان عبير صبري انانية

ليه لازم يكون فيه كل اللي انا محتجاه
الكلام ده لما أكون مش بحب .. ساعتها يكون فيه عذر اني ادور على مغريات في شخصيته

انما الحب بيحول الحبيب وكل ما فيه لانسان محبب جدا
عيوبه بتتحول لمميزات

طبعا ده لو ماكنتش عيوب منفرة
و انا شايفة ان العيب اللي بتتكلم فيه مش منفر

كل الحكاية انها زي ما منه قالتلها

عندها شعور دائم بعدم الرضا بيدفعها دايما للمقارنة

وأعتقد جملتها لشريف منير

عاوزو نقطع علاقتنا بي نهائا وريحني

الدافع ليها هو انها شايفة فعلا ان ده الحل

لو قطعوا علاقتهم بيه ساعتها ممكن ترتاح من المقارنة و تنساها

رغم انها قالت الجملة بما يوحي انها عاوزة تريحه هو

وده معناه ان كل اللي تاعبها هو عدم اكتفاءها بزوجها و دوام مقارنتها بغيره
و بالذتات هاني
وده انانية
وطمع

Lemonada said...

هنودة
اي يا عسولة
بجد عاجبني تحليلك
فعلا الاختلافات او العيوب في شخص الواحد بحبو مش بتأثر لو ماكنتش حاجة منفرة او اساسية
وتتحول لتفاهم وتقبل الأخر
ما الموضوع زي ما هو عندو عيوب انا كمان عندي عيوب وبالتفاهم بيرضى الطرفين وبيتقبلو بعض
:)
المقارنة شئ بشع جدا وبدمر حجات جميلة ومش بيعمل استقرار ابدا