Wednesday, May 2, 2007

اخر العنقود سكر معقود


دي مقولة بنحكيها على البنت او الواد الصغير في البيت اصلوا الصغير وبكون سكر واي حاجة بعملها بتكون مقبولة
وكمان بقولوا الصغير حيفضل صغير مهما كبر
والصغير مدلع

يعني حجات كثيرة الله يكون بعون من كان صغير العائلة
على فكرة انا الصغيرة في البيت حتى اني لفترة طويلة كنت اصغر وحدة في عائلة الوالد الكريم
بس الحمد الله الجيل الجديد اتجوز وصار عندو عيال فصغير العائلة دي شوية بقت لغيري
بس المشكلة انو قبل فترة كنت في زيارة عائلية عند بيت بنت عمتي وكان هنالك اقاربنا
يا عيني يا عيني واكتشف انو لسى انا الصغير والكل نسي عمتي الي كانت تعابانة وصاروا يحكو عني كيف كنت وانا صغيرة ومش معقول كبرت وصرت اشتغل وبعمل مؤتمرات وبعرف ناس كثير وحجات وحجات وحجات

يا عم خلاص ارفتوني ماشي الصغير بيكبر يا جماعة والله بيكبر
المشكلة اني ما بنكرش اني كنت بتعامل غير عن اخواتي واخويا بس مش اقوي مش دلع موت
يعني حبة شوكلاته لوحدي، مصروف زيادة خروجات مع صحابي اكثر. صحيح اني كنت بتبهدل لما اتاخر بس بردو ارجع واخرج
مش حقولكم على اسلوب الزن بقى خبرة خبرة الزن للواد الصغير في البيت دى الفن المتقن بالنسبة ليه و مفعولو سحري ، اصل اللاء تتحول الى ايوا ماشي روحي أي حاجة بالموافقة :)

بردو الصغير في العيلة بكون عندو مواهب مثلا انا كان عندي ولازلت موهبة التمثيل
يا نهوي دانا كنت اعيط اعيط بطريقة مش عارفة دلوقتي ازاي كنت بخرج كل الدموغ دي من غير سبب حقيقي بس عشان اخواني يتبهدلو

كنت شقية ايوا بس والله جدعة اصلي الصغير كمان هو الي بساعد البابا والماما لما يحتاجو حاجة
جيبي يا ليموناضة الاغرض من العربية/ السيارة
اشتري الحاجات يا ليموناضة
اغسلي العربية/ السيارة يا ليموناضة
ولا لما يكون في مشوار عند الاقارب ومافيش حد من الكبار عاويز يروح الصغير بقى هو الي لازم يروح
الخ الخ الخ

برضوا والله انا بتحمل مسؤليات كثيرة وتعرفوا دا لي...


انا الي جبتوا لنفسي ، بعد ما زحقت كلمة صغير العائلة بدأت اتصرف واتحمل مسؤليات من عمر صغير قبل اخواني
اشتغلت قبلهم واتعلمت كثير، دخلت دورات وتعرفوا حاجة مرات معرفش اتعامل مع اخواني واصحابي من عمري عشان عندي خبرة اكبر من عمري همة لسة حيتعلموها او تعلموها بس بعد ما انا تعلمتها وزهقتها.


يعني لو فضلت اتكلم عن صغير العائلة مش حسكت بس حابة اشوف تعليقكم وتجاربكم مع صغير العائلة او لو كنتو صغير العائلة

بس على فكرة الصغير بجد سكر معقود وعسل واشطة ودمو خفيف جدا
على فكرة الصورة الي فوق دي بجد انا بس لما كنت صغيرة
صباحكم سكر

30 comments:

محمد صلاح العزب said...

بس على فكرة الصغير بجد سكر معقود وعسل واشطة ودمو خفيف جدا

حد يا ليمو يقول على نفسه كده
ماشي
أنا بقى كنت الكبير
ودي ألذ حاجة في الدنيا
فكرة انك تبقي متسلطة على اخواتك الصغيرين بتخليكي مش متعقده خالص عشان دايما بتطلعي كل عقدك فيهم
على كل الإخوة الكبار أن يعتذروا لإخوتهم الصغار عن كل ما سببوه لهم من ألم بأي صورة
وعلى فكرة الصورة جميلة فعلا

gohayna said...

ايوه عندك حق

الصغير دا بيكون واخد حقه تالت ومتلت

انا يا بنتي اختي الصغيره محدش بيقدر يكلمها
واخده حقها بالدراع

بس لاني الكبيره فأنا برضه بمارس صلتتي عليها

يعني بنعرف نتصرف برضه

حلوه اوي الصوره

تحياتي

R.R said...

اه انا بحقد على اخويا الصغير
دايما مدلعينه اكتر مننا وبيسمححوه اكتر
:)
انا بقى الوسطانيه ورغم انى البنت الوحيده يعنى مفروض ابقى ليا ميزات لكن
...
يلا بلاش بقى
:)
تحياتى لاخر العنقود

هدى said...

مش عارفة انا مش الصغيرة ولا الكبيرة

انا في النص

ومش بعرف اتسلط على اخواتي ..رغم اني بحمل مسؤلية الجميع حتى اللي اكبر مني

يعني زي ما تقوللي كدا عاملة فيها كبيرة

والغلس بقى اني في فترات كتير ببقى زهقانة وعايزة ابقى عيلة وما اتحملش حتى مسؤلية نفسي

تحياتي

Lemonada said...

اي يا محمد انت دايما سابق الكل، لو فضلت كدة حديك جائزة المعلق الاول :)

بعدين اي التسلط دى يا عم الاخ الكبير لازم يتحمل الصغير وياخدو بشويش

Lemonada said...

اي يا جهينة منورة مدونتي انا مبسوطة جدا انك هنا وياريت دايما تبقي تزورينى دايما
على فكرة انا واختي الكبيرة كن دايما بنتخانئ وبتتسلط عليا دلوئتي بعد ماتجوزت وبقى عندها عيال ، بقينا صحبات وبتسئلني عن كثير حجات ومتفاهمين جدا والحمد الله
فمشكلتك مع اختك حتنحل بس لما تتجوزي


بالتوفيق يا جميلة

Lemonada said...

رانيا ..كدة بقوللك في مدونتك
بس اتمنى انك مش بتكرهيني شكلك حاملة اقوي على اختك
ايوا انا كنت شقية بس والله عسل و فالبيت لو غبت اسبوع يتجننو عشان البيت حيكون هدوء ومفيش روح النعنشة

بس كمان عوزة اقولك حاجة هو الشباب عندنا في الوطن العربي اصلان مدلعين فما بالك لما يكون الصغير
ربنا يكون بعونك

بتمنى تزيني دايما

Lemonada said...

هدى : انت انسانة جميل جدا مش عارفة بس بحس انك قريبة مني
المهم بالنسبة للوسط في العائلة هو دا الي بجد رايحة علي هو الي في النص
عشان هو لما مدلع زي الصغير ولا اسمو الكبير وبرضو عندو معزة عن الاهل غير اصلو الاول بقى
بس اكيد انت العاقلة في البيت وبتكون بتشوفي الحياة بشكل ثاني

مبسوطة بمرورك من فترة لفترة
صباحك عسل

Lemonada said...

على فكرة يا جماعة انا عملت مدونة جديدة اسمها قوس قزح يا ريت تزوروها وتدوني رءيكم بصراحة

Hannoda said...

طيب تعرفي ليه هو سكر معقود؟؟؟

لأنه اتفرج على كل مميزات من سبقوا فاكتسبها
واتفرج على كل سخافات من سبقوا فتجنبها

و الأم و الأب بيكونوا وصلوا لمرحلة الزهد و التطنيش و قلة الحيلة فبيكون متدلع و صاحب الراي الأنفذ في البيت

فبيكتسب الدم الخفيف و الوعي "اللي بنقول عليه أروبة"..

--------
أنا عندي استفسار

انت قلت:وصاروا يحكو عني كيف كنت ... واضح انك من شامية بس انت منين بقى؟؟؟؟

:)


الصورة عسل جدا وواضح فيها كل صفات آخر العنقود

تحياتي

Lemonada said...

ضحكتني يا هنودة كانك بتوصفيني وتعرفيني اكثر من نفسي اصلي اوقات كثيرة بشعر اني مش عارفة نفسي
بس كل الكلام صح يا عسل
المهم انا اردنية بس بعشق حاجة اسمها مصر

فرحانة جدا وبجد نورتيني ونورت يومي النهاردة
زوريني دايما

ضـوء الـقـمر said...

سبحان الله يا ليموناده اكنك بتتكلمي عني بالظبط
انا كمان اصغر اخواتي وكنت زي ما تقولي كده دلوعة البيت
وكنت دلوعة بابا اووووي
وكنت دايما بيستغلوني عشان لما بيطلبو حاجه من بابا بروح انا اقوله وطبعا الطلب دايما يرد بالموافقه
وفضلت فترة كبيرة بردو اصغر العيله لحد ما اخواتي اتجوزو وخلفو واتسحب مني اللقب ده :( والله كانت ايام حلوة
بوست بجد يجنن يا ليمو ورجع الذكريات الحلوة
تسلمي يا ليمو:)

Lemonada said...

منورة يا قمر المدونة كلها
اكيد فاكرة كمان انو انت الوحيدة الي كان مصروفك غير وكنت بتاكلي شوكلاتة
شكلو كدة حنكون اصدقاء :)
يومك منعش مع اليمونادة

سندباد said...

معلش برضه الكبير كبير ومن حق الكبير يدلع واللي مش عاجبه يولع
بس الصغير بيبقي ليه معزة خاصة
ومبروك علي قوس قزح

حزيــــــــــــــــــن said...

انا بردو اخر العنقود وعلى فكره انا زى العسل بس صورتى وانا صغير مش حلوة اوى زيك وانتى صغيره بس بجد دى لو صورتك اللى فوق فى المدونة على اليمين دى يبقى انا اول واحد بيتقدملك رسمى وخلينا نحافظ على التواصل ابقى تابعينى وقوليلى موافقه على الخطوبه ولا لأ هههههههههههه

Anonymous said...

بوست جميل فكرني بأخي الصغير

نتيجة الدلع, كان عندو مغامرات مضحكة
بالطبع كنا, الكبار, ضد الدلع المفرط

فلما كان سنه سبع سنين..كان لازم يروح المدرسة
أمي أرادت أن ترافقه في أول يوم دراسي حتى باب القسم
كل العائلة أصرت أن أخي الصغير لازم أن يعتمد على نفسه

المدرسة قريبة من البيت, وكلنا رحنا أول يوم مدرسة من غير مرافقة من حد
لازمتو ليه الدلع...يعني؟؟

راح أخي الصغير للمدرسة لوحدو
بعد ساعة زمن رجع

لماذا رجعت مبكرا؟؟ المعلمة لم تحضر؟؟

لا, فقط وجدت طابور طويل من التلاميذ أمام القسم, فقلت أرجع إلي البيت كي أستريح ريتما يقل الزحام وتفرغ لي المعلمة

:)))

طبعا من فرط الدلع كان يظن أنه سيكون التلميذ الوحيد عند المعلمة و من غير وجود أحد يزاحمه في القسم

:))
...

لك تحياتي

yamen said...

انتي عارفة ان الصغير ده بياخد كل الدلع

عادة طبعا..مش دايما

لكنه برضه بيتدبس في كل العقد بتاعة اخواته الاكبر منه

يعني كل اللي نفسه في حد يقهره مش بيلاقي غير الاخ الصغير عشان يطلع عقده فيه

انا مش قصدي عليكي طبعا

انما انا باتكلم علي الناس عادة

تحياتي و في انتظار البوست القادم

..........tahayo2at said...

طبعا الصغير لازم يكون اظرف واحد و متدلع

و غالبا بيكون اذكي واحد لان اهله بيسبوه براحته و الحرية تولد الذكاء

يعني باختصار غالبا هو ده اللي بيتربى صح لان في مجتمعنا اذا كنت عايز ترسم او تلعب الاهل مش بيوافقواو بيقلولك ذاكر
الا اذا كنت متدلع و ما يقدروش يرفضوا لك طلب ساعتها بتاخد التربية اللي هي هنا اسمها دلع

بس هي اصلا الصح اللي المفروض يحصل للكل

إبـراهيم ... said...

ده إنتي طلعتي عسـل كماااااااان مش لموناضة منعنشة بـس :)
.......

فكرتيني ببنت أختي ... مستنيها تكبر بفروووغ الصبر .....

هيا لسه ضغنييينة ... نونو ...
...
أنا كنت أكبر اخواتي ، بس تقريبًا معرفتش أتسلط :) عشان كان فيه أختي أكبر مني ....... بتتسلط براحتها

Lemonada said...

sendbad,
ياعم ماشي كلامك الكبير كبير :)

حزين:
معقولة اما مش عارفة اسمك دى مضايقني
حزين ومصري وكمان اخر العنقود وحزين بردو
يا عم غير الاسم بقى وفرفش
واهلا بيك في عالم الطفولة والنعنشة

Lemonada said...

حزين : بخصوص الصورة على فكرة بس الي فوق الموضوع دي انا بس الهبل الي عند البنت الي على الجنب دى في منو عندي

Lemonada said...

سندباد: فكرتني في قصة ليا بس عشان تشوف انو الصغير بيحصلو اي

كل اخواني في مدرسة وحدة لما كنت بالروضة كنت معاهم بس في مبنى اخر

طبعا لازم كل يوم حد من اخواني ياخدني ونروح مع بعض عشان المدرسة قريبة من البيت وفي يوم صيفي جميل اختي الكبيرة قالت لنفسها انو اخويا حيجبني واخويا قال في نفسو انو اختي الوسط حتخودني

واختي الوسط ماجتش وماحدش جى والمدرسة قفلت والكل طار طار طار

وفي البيت نسيو انو في ليموناضة مش موجودة

بس يعني عشان تعرف الصغير كمان ما بينساش اعمال اخواني الكبار في
:)

Lemonada said...

yamen:

على فكرة انا لازم ابدي اعجابي باسمك
جميل ومميز
نجي للجد ياعم عقد مين ربنا يبعدنا عنها هو مش كفاية الحياة معقدة
حياتك سهلة وميسرة ان شاء الله يا يامن

Lemonada said...

dr. sherbo:

يا عم والله انت فهمان وكبير
كدة صح تمااااااام هو صحيح مش كل صغير بيحصل معاه الي بتقولو بس بالنسبة لكلامك انا زي ما قلت
شكرا يا عم
نورنا دايما

Lemonada said...

ابراهيم معاااااااايا
نورت ومبسوطة لزيارتك
ان شاء الله دايما كدة

ومعلش يا عم الكبير بيجي اكبر منو في الحياة :)

Aladdin said...

عندك حق! أنا بقى الكبير عشان كدا مفيش أي حاجة من كل "الامتيازات" اللي ذكرتيها هنا!!

يا ريت كوباية عصير ليموناضة منشان اروق دمي :))

Lemonada said...

شريف:

اسمك عندي لي معزة جامدة جدا
شكرا لكلامك الرقيق

Lemonada said...

aladdin:
منور يا عم وعندك واحد ليونادة لسيد علاء الدين وصلحو

david santos said...

Blogues puts all the MADELEINE photo in yours, a girl of 4 years of age that was abducted in day 4 in the Beach of the Light, in the Algarve, Portugal. They send the image of MADELEINE to all blogues of Morocco, Tunisia and Argel, thanks a lot

صاحب البوابــة said...

اعجبني استرسالك في حكي ذكرياتك البرئية

خاصة موهبة التمثيل

تحياتي لك