Wednesday, May 16, 2007

رحلت الى السماء


قبل ستة سنوات ،،، ماذا اقول ستة سنوات.
ستة سنوات مرت بسرعة ولكن مع الم كبير وحزن كبير تكون وكبر ببطىء شديد
كانت هنا ، كان اخر يوم لها في هذه الحياة.

هذه الدنيا التي لا ترحم والتي لا تجد فيها ما تحب واذا وجدته اخذته منك

ذهبت في الساعة الرابعة صباحا رحلت عن الدنيا مع آذان الفجر من يوم ذ17-5-2001
كانت اول مرة ارى شخص ميت
مع ان الجميع اعترضو على مشاهدتي لها
لكن اصريت اذ انها لم ترد ان تشاهدني قبل موتها بيومين وقد عللت ذلك بانه يجب عليا الاهتمام في دراستي
دراستي ... ها ماذا افعل في دراستي بعد ان رحلت
هل دراستي تعوضني عن الحنان، الحب ، اليد الناعمة او الابتسامة الوردية
ام عن المشاكل التي كنت افعلها ولم اجد من ينصحني غيرها

لن الوم دراستي ، هي اكبر مني وتعرف مصلحتي اين تكون
فلولا دراستي لما كنت الان ما انا عليه
كانت ايام الدراسة صعبة.
دراسة وعمل خارجي وعمل في البيت. تعلمت اشياء كثيرة
كنت مدللة ولم اعرف ما معنى الطبيخ او تحضير الطعام
ما معنى العمل في الخارج وكسب الرزق
او ما معنى الزوج والاولاد وكل ما يسبيبونه من مشاكل وضغوط يومية
والكثير الكثير
ست سنوات جعلتني اكبر ستين سنة عما انا عليه
في كثير من الاوقات عندما يعرف النا س انها ماتت اقول ماتت الحمد لله
الناس يعتقدون انني مجنونة او انني لا احبها

لكن هم لا يعرفون انه رحمة بها ماتت بدل ان تتعذب وتتعب
فالموت رحمة
كانت نشيطة ذات حركة دائمة
ا ستتعب اكثر لو جلست ورقدت في الفراش الموت افضل لها

كانت اذا رات على التلفاز ماذا يحصل في عالمنا تبدا بالبكاء كان الذين ماتو هم اخوانها او اهلها
الحمد لله انها لم ترى ماذا قد حل بنا في هذه الايام

كان قبلها يتسع للجميع، لم تتكلم عن احد بحياتها او انها تلفظت بكلمات غير موزونة او محتشمة

اشتياقي يزيد كل سنة اكثر من السنة الاخرى
الغريب ان الناس بسهولة يقولون ستمر الايام والحياة تمشي
ولكن ما لا يعرفونه خصوصا لو فقدو عزيز انه كلما زادت الايام والسنوات الاشتياق يزيد اضعاف مضاعفة

رحمها الله ورحمنا جميعا
ادعو الله ان يجعل قبرها روضة من رياض الجنة وينير قبرها بالنور
رحمك الله يا امي

15 comments:

محمد صلاح العزب said...

مؤثر جدا البوست ده
حسيت انك قد ايه مهما كبرتي هتفضلي طفلة صغيرة
دي قصيدة محمود درويش حاسس ان الحالة متماسة

أحنُّ إلى خبز أُمي
وقهوةِ أُمي
ولمسةِ أمي ....
وتكبرُ فيَّ الطفولةُ
يوماً على صدر يومِ
وأعشق عمري لأني
إذا مُتُّ ،
أخجل من دمع أُمي !
خذيني ، إذا عدتُ يوماً
وشاحاً لهُدْبكْ
وغطّي عظامي بعشب
تعمَّد من طهر كعبكْ
وشُدي وثاقي .. بخصلة شَعر ..
بخيطِ يلوِّح في ذيل ثوبكْ ..
عساني أصيرُ طفلا
طفلا أصيرُ ...
إذا ما لمستُ قرارة قلبك !
ضعيني ، إذا ما رجعتُ
وقوداً بتنور ناركْ ..
وحبل غسيل على سطح دارك
لأني فقدتُ الوقوفَ
بدون صلاة نهارك
هَرِمْتُ ، فردّي نجوم الطفولة
حتى أُشارك
صغار العصافير
درب الرجوع .. لعُش انتظاركِ

سندباد said...

ربنا يرحمها ويدخلها فسيح جناته فقدان الام شئ صعب جدا ادعيلها بالرحمة دايما وربنا يعوضك خير

Anonymous said...

العزيزة ليمونادة

شاهدت منذ أيام لقاء لمارسيل خليفة...بيتكلم بحنين جارف عن أمه اللي ماتت من ثلاثين سنه و عن العلاقة الثلاثيه مارسيل, أمه وموسيقاه

كلامه كان مؤثرا جدا, يقول مثلا

**
لما كنت صغير كنت كأي طفل..بأخاف من العتمة...كانت أمي هي الوحيدة اللي بتبدد خوفي من العتمة بأخبارها الحلوة...بتنقلني من عالم الى عالم ,من كون الى كون, بتهاليلها قبل ما أنام
**
السنين مرت... لحيتي صارت بيضا ولسه جوايا طفل يحبو..يحن لحضن أمي الدافي

**
أمي هي سر هذا الكون..باغمض عيني باشوفها

**
لما كانت أمي مريضة بالسرطان...كنا لما ندخل عليها و هي بفرشتها بندخل عل الحياة و لما بنخرج بنلاقي غرفة

**
لما ماتت أمي وحطوها أمامي...كنت باشوفها زي العروسة...لما قربت ولمستها على جبينها لقيت برودة..كنت ديما بلاقي حرارة لما بالمسها..البرودة دي خلتني أحس أنها ماتت...أول مرة ما قدرتش أحضنها
**

إحساس عالي لفنان جميل إكتشفيه بنفسك

أحن إلى أمي

دعنى اهمس في أذنك كلمة وإلا ستتآكل أيامك من فرط إسترجاع ذكريات الحزن

و منين بيجى الرضا**من الايمان بالقضا

تحياتي

hesterua said...

كلامك بيلمس قوى

تعيشى وتفتكرى

Lemonada said...

متشكرة للمشاعر الرقيقة دي
شكرا ليكم جميعا

بس عندي تعليق واحد
سندباد
كل الي قلتو او الي قالو مارسيل هو الي بحس بي كمان
في حجات عن الام مهما كتبت عنها مش حتوفي حقها او تعرف تعبر عن الي جواك من ناحيتها

إبـراهيم ... said...

يا يا ليموناده ، بوست مؤثر فعلاً
.
.
ربنا يتغمدها برحمته .....

تحياتي

Lemonada said...

متشكر يا ابراهيم

آمين يا رب

منور دايما

Shaimaa Zaher said...

ربنا يرحمها ويدخلها فسيح جناته ويعوضك عن فقدانها بإذن الله

Lemonada said...

متشكرة يا شيماء

منوراني

نوريني دايما يا جميل

Anonymous said...

الف رحمه ونور عليها
اسكنها الله فسيح جناته
الانسان الطيب دايما مذكور بالخير
مهما كان شوقك ليها كبير لازم تعرفى انها حاسه بيكى ومعاكى فى كل لحظه
رحمة الله عليها..واعطاك الصبر

صاحب البوابــة said...

مدونة جميلة

ومقال رائع ومعبر

يشي عن حب عميق لوالدتك

رحمها الله

اللهم اغفر لها وادخلها فسيح جناتك

تحياتي اختاة

Lemonada said...

وينكي:

شكرا على الكلام الجميل

عارفة اتمنى انها عارفة وحاسة بيا

صاحب البوابة:

ربنا يرحم امواتنا جميعا
شكرا لكلامك الجميل عن المدونة

Xee said...

نتابع مدونتك بقالي فترة بس مكنتش بسيب تعليق....مش عارف ليه!!! والنهارده دخلت على مدونتك و قريت اخر بوست ليكي عن رواية محمد العزب ، بس لقيت نفسي عايز أعلق على البوست ده

البوست ده بجد من أجمل و أصدق ما قرأت في المدونات

تحية صادقة من القلب
زي

Lemonada said...

xee:
حتى لو مش بتعلق
مش مشكلة المهم المضمون يعجبك
متشكرة على كلامك الجميل وخصوصا انك حسيت اني بكتب باحساسي من جوة ومش بنمق الكلام

حستنى زيارتك دايما حتى لو مش حتعلق

Anonymous said...

ربنا يرحمها ويجعل مسواها الجنه ان شاء الله رب العالمين
والله انا كنت مش عايز انزل البوست لانى عارف انه حيقلب اوجاع الاخرين ولو ده حصل معاكى انا اسف بجد