Wednesday, July 18, 2007

ليالي الصيف على المدرج الروماني




كارمينا بورانا
ل كارل اورف
من الجميل والممتع والغريب في نفس الوقت ان ترى مجموعة من الشبان من لبنان الاردن ومصر مجتمعين ليشكلو فرقة موسيقة لاحياء ليلة على المدرج الروماني في عمان وسط البلد- الدوار الاول
هذا المدرج الذي عمره
وكانت عليه تقام في العهد الروماني اقدم المسرحيات والفنون
عاد من جديد في اليوم الموافق 5/7/07
ليجتمع كل من طلاب كورال جامعة الروح القدس الكسليك
واوركسترا عمان المسفوني والقاهرة السمفوني
في ليلة من ليالي الصيف الحارة
والتي لم نعتد عليها في عمان
غنو وعزفو جميعا كارمينا بورانا

الجميل ايضا ان عازف البيانو الرئيسي كان اياد احسان الصغير
شاب من مواليد عمان سنة 93
في الثالثة من عمره بداء العزف
في الصيف فائت كان في موسكو واستمعت لادائه لجنة القبول في كونسرافاتوار تشايكوفسكي واوصت بقبوله فورا
ولكن صغر السن اخاف والديه في تركه وحيدا في موسكو
ورجع الى عمان الى ان يستطيع ان يصبح بمقدوره تدبير اموره بنفسه
حلم حياته ان يصبح موسييقيا معروفا في العالم
يحب اياد فن الكاريكاتير وفاز في مراكز اولى

استمر الحفل ساعة ونصف
بدا ب لودفيغ فان بيتهوفن 1770- 1827
بعزف اياد الصغير – الفنتازية الكورالية

ثم عزف رابسودي ان بلو او الرابسودية الحزينة لجورج غيرشوين
عزف منفرد بيتي كورتيان
ثم المعزوفة الشهيرة لكارل اورف كارمينا بورانا

عندما تم دعوتي للحفل لم اكن اعرف ما هي مغزوفة كارمينا بورانا
ولكن ما ان بدأ الموسيقيين بالعزف الى ان استذكرت هذه المقطوعة والتي نسمعها دائما ولكن من الممكن ان الكثير لا يعرف اسمها
عندما بدء الحفل الذي كان يعج بالعازفين والمستمعين الذين جاءوا من مختلف الطبقات ومن مختلف الاجيال
المسنين، الشباب والاطفال
من مختلف الاعراق والجنسيات
الفرنيسين، الايطاليين والخليجيين واكيد الاردنيين
مع كل هذا الحجم الهائل من الناس لم تسمع إلا صدى الموسيقى
جميع الاشخاص بهدوء تام جالسون يستمعون لهذا التناغم الجميع في الصوت والعزف
وعندما تنتهي مقطوعة معينة هذا الجمهور يقف فجاءة واحدة كأنه استفاق من الحلم ليقف ويصفق بكل قوته لهذا الجمال الموسيقي

معلومة سياحية
المدرج الروماني ويعتبر واحدا من أكبر المدرجات في الشرق الأوسط. ويعود تاريخ إنشائه إلى بداية القرن الثاني للميلاد من قبل الإمبراطور تراجان. وهو منحوت في الصخر ومقاعده مبنية بطريقة تجعل الناس بعيدين عن أشعة الشمس المباشرة معظم أوقات النهار. كما وأن تصميمه الصوتي متطور للغاية. ولقد قامت الدائرة العامة للآثار بتجديد المسرح وهو يستعمل الآن لإستضافة العديد من المناسبات الوطنية والمحلية والفنية

35 comments:

Nani said...

السلام عليكم
لا مش ممكن انا اول تعليق؟
بجد فرحتيني يا نعنشة
انا لسا كاتبه حاجة عن الاثار في المدونة بتاعتي على خلفية قراءة جميلة عند سندباد ده احنا زي كننا مع بعض يا بت
شكلك اوردونية ؟
على كل اهلا بيك

S H A H said...

ليمونااااااااااادة
==================
ايه اخبارك يا جميل, انا جيت اشرب الليمون اهو بس و لا لقيت لمون و لا مياه و لا ايه حاجة

انا الحفلة دي ليا اصدقاء شاركو فيها بالعزف و اياد من العازفين اللي فعلا ليهم مستقبل رهيب ما شاء الله عليه

انتي كدة حيرتيني انتي مصرية و لا اردنية و لا مهجنة و لا دي كانت زيارة عادية لعمان؟؟

و فين صورتك اللي شبه روبي و لا احنا بنحدف البوست و نجري

شفتي مش ناسي ازاي؟؟


المرة الجاية عايز ليمون بجد

و سلام مؤقت

Anonymous said...

عمان
و صيف
و مدرج
وفرقة كلاس
..
وهو وهي
رقصني يا جدع ودقي يا مزيكا
هههه

ليمونادة من فضلك المرة الجاية إعزميني
بس لما يكون شعبولة..ينفع شعبولة في المدرج؟
و إييييييييه
(:

حزيــــــــــــــــــن said...

عمان ايه
انتى عايشه فى عمان ولا ايه ؟
ايه الحاجات اللى بتطلع فجأه دى
انتى مش مصريه ولا ايه
ولا مصريه وعايشه فى عمان ولا فى حته فى مصر اسمها عمان ههههههه

Lemonada said...

ناني يا ناني
وعليكم السلام
عارفة لما تقولي نعنشة بكون مبسوطة موت
بجد دلع نعناشة وليمو جميل جدا وبجد بيوصف شخصي الحقيقي
بخصوص توافق الافكار مش عارفة
بس كل حاجة ممكنة
بالتوفيق

Lemonada said...

shah
بخصوص الليموناضة
مافيش خلاص
شطبنا يا عم
عارف لي؟!؟
اصل اصدقائك الي كان في الاردن شربو اليمون كلو ومش فاضل ليك حاجة
روح اسئلهم لي مسابوش ليك حاجة
ههههههه
هممممم
بخصوص مصرية ولا اردنية ولا اي
مش حقول عارف انا مش عارفة لي يعني
وتفرق اي يعني
سؤالك انت وناني خلاني معصبة
طب يعني لو كنت اردنية مش حتكلموني ولا اي
او لو كنت مصرية في الاردن الاردنية مش حيتكلمو معايا ويحترموني
يا عم احنا في عالم مدونات
القيود والفروقات هنا المفروض تكون مش موجودة
عشان كدة انا مش حجاوب على السؤال

الصورة
يا عم صورة مين
انسى يا عم الاحلام دي
مش بجري ولا حاجة
بس التشويق دة في دمي
لو تقرء في قوس قزح حتعرف ان دة من شخصيتي
يعني مفيش صورة
ههههه
سلام

Lemonada said...

شعبولا يا سندباد
حرام عليك والله
وانا بقول حضرتك مثقف و حاجة هايلة وشخص كدة يفتخر الناس بي ويعني
شعبولا
في المدرج الروماني
دة على كدة الروم يطلع من جديد لو شعبولا عنى في
ههههههه
مع اني بحب شعبولا عشان هو انسان كدةطيب وطبيعي
بس يعني ماينفعش في المدرج الروماني
تحياتي

Lemonada said...

حزين
هههههه والله ضحكتني
شكلك يا بتخرف يا امى انت مش مصري
منطقة في مصر اسمها عمان
دي تيجي ازاي
دانا ليمو والاجر على الله
المفاجاءات عندي بالاطنان
ههههه
معلش شوف ردي على شاه وانت تعرف

Lemonada said...

على فكرة
لكل من علق على حكايت اردنية او مصرية
من دلوقتي حقولكم
انا حكتب المرة الجاية برضو عن حاجة في الاردن
بس ليها علاقة في مصر
ترقبوا الجديد
سلام للجميع

Xee said...

ليمو

شكرا ليكي بجد يا ليمو على البوست ده

تصدقي كاني هناك و سامع و بتفرج و قاعد مع صحابي كلهم في الصف التالت كالعادة، و نطلع بعدها على الفحيص نقعد مع جدة مازن في البلكونة
و ننزل ريما في سكتنا على السادس و نقعد للفجر نلعب طرنيب عندي في ديرغبار لغاية ما جاري يخبط علينا من صوتنا عشان يلعب معانا
:)


بحييكي على ردك السابق بخصوص اردنيه ولا مصرية ، انا لما كانو بيسألوني السؤال ده خصوصا لما اتكلم اردني كنت بقول اني عراقي عايش في تونس
ههههههههه

تحياتي ليكي و لعمان و أهل الأردن لحد المفرق
:)

صاحب البوابــة said...

بوست جميل

زرت المدرج الروماني طبعاً عندما كنت بالاردن

ورغم انني شعرت انه صغيراً قليلاً وليس كما كنت أراه في الصور الا انه مبنى جميل للغاية

لكن اكثر ما لفت انتباهي انه في وسط منطقة تجارية بعمان القديمة

ورغم انه اثري وقديم الا ان حركة العمران الحديثة الممتدة من حوله ادهشتني

زرت ايضا مسجد الحسين القريب منه وكنت اقطن بشارع الشابسوغ

تحياتي لكِ يا من ذكرتينى بذكريات الاردن الجميلة

:)

S H A H said...

نعنشة هانم
ليه بس العنصرية دي في التفكير

بس دايما لما بنحب حد بنحب نعرف كل حاجة عنه جنسيته و مكانه و كل بياناته

اردنية او مصرية او ساكنة هنا ولا هناك مش هتزيد رصيدك عندنا ابدا عشان هوا اصلا عالي لواحده يا ليمونادة

اوعي تكوني زعلتي من الاسئلة

و على فكرة انا مش عايز فعلا اعرف خلاص عشان ااكدلك بس انه مش هيزيد غير حبنا ليكي

الصورة
--------
طلعتي يعني بتضحكي علينا يا اونطجية؟
يعني مش بعيد البوست الجاي هيكون بتاع هيفاء وهبي و تقولي في الاخر جملة كدة ان حسنة هيفاء الوحيدة انها شبهي قوي

وسيبتني كدة احلم انا بروبي

وروبي يا قمر او انعام سالوسة, اللي في القلب في القلب

وسلام مؤقت

Lemonada said...

XEE
اي يا عم
انت شفت عمان القديمة والجديدة
دير غبار مرة واحدة يا عم
اي دة كل دة صياعة
هههههه
بهزر

السلام وصل
بس بلاش المفرق
دي بعيدة جدا
والله انت حكايتك حكاية
عارف كل دة في الاردن وكنت فيها بس سنة ونص
ازاي دي تيجي!؟

Lemonada said...

صاحب البوابة
وحضرتك كمان كنت في الأردن
يا سبحان الله
الدنيا فعلا صغيرة
انا كنت فاكرة ان مش حيكون في حد فاهم عليا وانا زي الهبلة بكلم نفسي
اتاري كل مصر تعرف الاردن اكثر مني

Lemonada said...

shah
بيانات مين
هو انا نازلة انتخابات
هههههه
بخصوص الصورة يا عم بضحك عليكم
انت بتعمم لي
اولا يخلق من الشبه اربعين
ثانيا الصورة مش حتغير المهم الانسان من جوة يا فيلسوف
ولا انت بس بتهتم بالشكل وخلاص زي معظم الشباب الأيام دي
دا في بنات مزز جدا بس مش بتقدر تتكلم معهم كلمة واحدة
حاجة كدة فاضية من جوة ملهاش معنى
صح يا باشا

فى القلب said...

واللهى أردنيه مصريه هنديه بكاستانيه
أوربيه أفرو أسيويه
برضه بنحبك ياجميل
وبننتعش عندك أوووووووووى
يالذيذ يا مسكر

Lemonada said...

في القلب
والله انت سكر
متشكرة يا جميلة
وكلامك فرحني

Nani said...

السلام عليكم
نعنشة ايه الزيطة الي انت عملاها دية؟
مكنتش كلمة واتقالت يا بت
كل ما هنالك انه العرب بدمهم يسالو عن كل حاجة بتخص حبايبهم من فين ساكين فين مرتبك كام بتسهر فين ومع مين يعني الحاجات اللي ممكن الواحد يلاقي اي صلة وصل بينه وبين اللي حواليه
ده انا في نص البحر المتوسط بجزيرة عدينا عليها والله بالصدفة لقيت تنين عرب اتبصت اوي وفرحت
: )

محض روح said...

متزعليش نفسك مش مستهله
:)
مش هتفرق اردنيه ولا مصريه

كلنا اكيد واحد

جميل البوست وحلو تفصيله اوي

غمض عينيك said...

نعنشنا اكتر نعنشنا
بوست لذيذ وان كنت ماليش اوي في موضوع المقطوعات الموسيقية...يدوبك هي رنة الموبيل
بس عارفة موضوع اياد ده جميل اوي...مش كان يبقى احسن لو والده وفرلوا اقامة في موسكو ...فرصة في السن الصغير ده

تحياتي
محمد سمير

Lemonada said...

ناني
معلش يا بت
بس انا مش بحب الاسئلة العربية دي في الحياة اليومية
وخصوصا الي ملاهاش دعوة انها تتسئل
يعني هو انت مرتبك كام
طب يعني حينفع اي الي بسال يعرف مرتبي كام
ما علينا
المهم ما فيش مشاكل
الجميل في المدونة انك بتقدر تقول الي انت عايزو
وتعبر عنو
وتقول للناس اي الي بضايقك والي بتحبو
من غير مشاكل
بس اصلي مش بحب الفصل بين العرب
كلنا عرب ولازم نحب بعض
بغض النظر عن الاعراق والاختلافات
ولا اي
مصر ام الدنيا
والاردن فيها حضارات وكرم بدوي
يعني في حجات بتميز كل بلد بس في الاخير احنا واحد

Lemonada said...

محض الروح
هي زيارتك لوحدها حتخليني انعنش
وبعدين زي ما قلتي
اردنية او مصرية
او ممكن اردنية مصرية
مش حتفرق
المهم نعنشة ليمو موجودة
ههههههه
تحياتي

Lemonada said...

غمض عينيك
يا محمد انت مفتح عينيك
انت الوحيد الي اتكلمت عن اياد
ههههههه
يا عم انت تحفة
بس عارف موسكو
والواد لسة صغير
يعني الاهل معاهم حق انهم يخاف علي
صح يا عم

Hannoda said...

يموناده .. روحي إتّاخدت مع الوصف للموسيقة و موهبة اياد

إنت عارفة؟؟ .. أنا كنت بعزف زمان و كان عندي أورج كبير و بمووت في الموسيقى.. دايما كنت بحلم إن حياتي تستقر وأتفرغ للموسيقى و دراستها.. لكن واضح إن الإستقرار معاند

حلوة معلوماتك قوي وهواياتك كمان
تحياتي يا جميل

وما تزعلش من التأخير و الله بستنشق على نص ساعة بالعافية في اليوم

:)

أنا رايحة قوس قزح .. عن إذنك بقى

Lemonada said...

هنودة يا عسل
اي دة
يا عم وانا بقول الاحساس المرهف دة جاي منين
عازفة وفن وحجات ورقصني يا جدع
هههههه

Anonymous said...

حفلة أيامنا الحلوه يوم 27 يوليو الساعه 8:30 فى ساقية الصاوى
اكبر تجمع بلوجرى اوعى يفوتكو
Blogger Radio Station

S H A H said...

حبينا نصبح و نسجل حضور يا جميل
اخبارك ايه يا لمونادة وحشتيني و الله

Lemonada said...

وينكي يا وينكي
طب مفيش زي الحفلات دي في العيد
عشان مش حقدر اجي مصر الا في العيد
ماشي
بس كمان ابقي اول باول كدة زويدينا بالفرفشة يا جميلة

Lemonada said...

shah
اي يا عم انت بتلف على المدونات كدة كل يوم
هو انت معندكش شغل ولا مسؤوليات
مايصحش كدة
واي وحشتيني
هو انت تعرفني عشان اوحشك
بلاش يا شاه الحركات جي معايا

صاحب البوابــة said...

ارجو منك أن تدعمينا في حملة ( افضحوا تجار الكيف )

التفاصيل ستجديها في مدونتي

تحياتي

إبـراهيم ... said...

مين بقى اللي قال إني ما بعديش هنا ؟؟؟


ما أنا موحود أهو يا منعنشة


وكل حفة وإنتي كويســـة

Lemonada said...

صاحب البوابة
يا عم افكارك تجنن
ربنا معاك والله
وانا من عندي بدعو الكل يتعاون معاك
وفقك الله

==================
ابراهيم
لاء لاء لاء
مش مصدقة عينايا
ههههههه
وانا بقول المدونة منورة ومنعنشة كدة لي
بس اي حفة دي
هههههه
انت مستعجل وانت بتكتب التعليق لي
هااااا
قول واعترف
سلام ومستنية ازيارتك دائمة
ومنتظرة تجديد مدونتك

gohayna said...

ليمونادا

ازيك يا قمر عامله ايه؟

جميله جدا الخمسه سياحه الي عملتيهم دول
بجد انا نفسي ازوراماكن جديده مزرتهاش ولا عرفتها قبل كدا

المره الي جايه عايزه مكان جديد وحفله جديده حضرتك انا قولتلك اهه
تسلم ايدك يا قمر

ومتزعليش من تاخيري عليكي انا بجد مقصره بس الله يخربيت الشغل بقي
ههههههههههههههه

تحياتي يا جميله

hesterua said...

بصرف النظر انتى منين

بس انتى دماغ والله

))

سمعت كتير عن المدرج الرومانى وعن صحراء عمان

حمد لله ع السلامة

Lemonada said...

جهينة
انت من النهاردة جي جي
لسة منزلة حاجة جديدة
عن عمان وزيد ديراني
يلا يا عم عيشي
انت بس اؤمري يا جميل

============================
معقولة مش مصدقة
احمد البورسعيدي زارني
لولولوليش
يا الف نهار ابيض
ههههههه
سلام لبورسعيد