Sunday, July 1, 2007

صور وذكريات


ليال الصيف الحارة

والقمر مكتمل

كلؤلؤة في السماء

تنير درب العشاق

تصفحت صوري

مراحل حياتي



ذكرياتي



ايام الدراسة والشقاوة

ايام الصيف والسهر في فترة المراهقة

النوادي الصيفية والرحلات الإستكشافية

النوم في الخيام وتحمل المسؤولية

والاستيقاظ الباكر



تحية العلم وانشايد الوطن

من مختلف البلدان في هذه المخيمات

مصر، الاردن، فلسطين، العراق و لبنان

سنوات الدراسة الثانوية وتغير الاصدقاء والشخصيات بعد تلك المرحلة

في الجامعة عالم جديد مليء بالنفاق والمراهقة

فتيات، لا تريد إلا البحث عن زوج المستقبل

والاختيار يقع على صاحب النفوذ والمال

تظن نفسك فهمت الدنيا وان هذه الحياة


صور وصور وذكريات

ولم يبقى احد من اصدقاء المدرسة او الجامعة بعد اصدقاء

ذهبوا

خانو العهد والصداقة او تزوجو

عالمهم اصبح غير عالمي

تباعدت الافكار

وتفرق الأحبة


سوق العمل ومشوار الحياة الجديد

الذي تظن نفسك انه عالم الاشخاص المثقفين المتعلمين

ذو التواصل والتعاضد والتشارك والتحاور

هم في نفس المرتبة العلمية

هم يعملون ومروا معك تقريبا بنفس ظروف الحياة

زيارات وعمل

رحلات واجتماعات

ولكن للاسف تقسو الحياة عليك


لا تجد احد يفهمك

كلهم في وجهك يضحكون ومن وراءك يطعنون

مع انك لا تنوي طعنهم

حياة غريبة

كلما قلت لنفسك

فهمت الحياة


لن اعود كما كنت سابقا

تكتشف ان الحياة تخبئ لك الكثير الكثير

وتعلمك الكثير الكثير

لا تقل انك فهمت الحياة

وان تجارب الحياة علمت الكثير

مهما تعلمت وكانت تجاربك

لا يزال الكثير الكثير لم تراه في الحياة


صور جميلة مليئة بالابتسامات والذكريات

اشتقت لها

مع انني في فترة كل صورة كنت اقول يا ليتني اكبر

والآن اتمنى ان اعود صغيرة

العب في الشوارع والأحياء

اركض واغني وارقص ببراءة الأطفال


ولكن اخاف ان تكون براءة الأطفال انقرضت


سنوات وايام مرت

21 comments:

غمض عينيك said...

عارفة يا ليموناده ايام الطفولة والشباب وبداية التخرج بتبقى ذكريات جميلة اوي اوي
كنت عاملت عرض بالباوربوسينت ظريف اوي وسميته زكريات...كل سلايد فيها مقتطفات من سنة من عمري...اللي افتكرتة من الحضانة لغاية التخرج... صور كده واسماء ممكن اكون مش فاكر احابها شكلهم ايه دلوقتي
المهم اني بقالي سنتين عامل الفايل ده وكل ما اشوفه بحس بمشاعر جميلة اوي وبحس بردو ان الواح بيكبر

الحمد لله

محمد سمير

مريم said...

يظهر انى لوحدى اللى مش عايزة ترجع طفلة
مع ان طفولتى مكنتش معذبة ولا حاجة
بس والله يا جماعة الشباب ده نعمة
كفاية انك عندك ارادة
وكفاية ان ربنا هيدخلنا الجنة شباب

Anonymous said...

أحيانا يخنقنا الملل. فيحتضر فينا الأمل. ونرى حياتنا تدور كحلقات مفرغة. ننظر لأنفسنا في المرآة فنرى صورة لحصان يعدو في حلقة سباق يلهث وأقدامه لا تكاد تبرح موضعها فيلفحنا شعور بالإحباط

عائشة ابو النور*

ليمو..لاتجعلي من أيامك حلبة للسباق والركض تجني منها فقط الشعور بالإحباط
جميل الصبح ونحن نتوق فيه للماضي لكنه بضحكاتك للمستقبل سيكون اجمل
(:

تحياتي لحروفك الفواحة بصدق اللحظة

rack-yourminds said...

أصعب شئ علي الانسان انه يفارق اصدقائه واحبابه استمر معهم لسنوات عاشوا مع بعض اجمل ايام العمر ضحكوا مع بعض خرجوا مع بعض ,ياااه علي الدنيا كم هي قبيحه ,تساوي ايه الدنيا بفراق صديقك وحبيبك

Lemonada said...

غمض عينيك- محمد
عارف حاجة اوقات بتمنى اننا لسة عايشين زي زمان
بناكل الخبر الي اتعمل في البيت
بنخرج بنزرع وناكل من الي زرعنا
بنشرب ماية نضيفة باردة من شلال او ينبوع مياه لسة مش ملوثة منا
يعني حياة بسيطة
بعيد عن الالات والتقدم والي قتل الطبيعة والجمال
قتلنا وخلاني نفكر بس بالمادة وازاي نجيب فلوس وبس وخلانا بنحب المظاهر ودا لابس اي واشترى اي وعندو كام
بس الحاجة الوحيدة الي بحبها وبحب مخترعها هي آلة التصوير
من غيرها مع الحياة الواخدانا دي يمكن كنا نسينا اجمل ايام حياتنا وذكرياتنا

Lemonada said...

مريم
منورة وشكرا لزيارتك
قد اي ببقى فرحانة لما ازور حد ويجي يزورني في المدونة
بس الي بجد بيفرح اكثر انو حد يزورك وانت مروحتيش المدونة بتاعتو
اكيد حب حاجة عندي عشان جه لوحدو
بس بعدين اتكسف من نفسي واقول
كان لازم اروح قبلها واشوف مدونتها
شكرا على الزيارة

على فكرة انا بحب الطفولة جدا
ونفسي ارجع طفلة
مع اني لسة طفلة
حسب اقوال الناس الي يعرفوني
طفلة في كل حاجة شكلي كلامي
ودا تاعبني في حياتي
عشان البراءة الي كنت بتكلم عليها مش بتنفع الايام دي ولا بالعمر الي انا في

بس برضو مهما حصل ححافظ على البراءة دي وخليها للي يستاهل اني اتعامل معا ببراءة

Lemonada said...

سندباد
كلامك جميل جدا
والكلام بتاع عائشة ابوالنور المختارو
يدخل القلب ويجرح
بس يخلينا نصحى ونعرف ان الحياة مش بس تسليةوهبل
عارف وصف الحصان وهو بيجري فكرني بمدونة الصديق كراكيب عادل
والصورة بتاعتو
حصان بيجري

تحياتي واحترامي لك

Lemonada said...

wahed:
انا مش ناقصة
خلينا بفراق الصديق وبلاش الحبيب
ربنا يبعد عنا الفراق

الي يبقى هو الصديق الصدوق
والحبيب الي حيبقى حيكون يوم الزوج او الزوجة
دي من تعاليم الحياة الي يبقى الصادق معاك وبس والصادق بجد
عارف حاجة كان عندي صديقة لمدة سبع سنوات
ودلوقتي مش صدقتي
مش السنوات هي الي بتخلينا قراب من بعض
اوقات تعيش عمر مع حد وتكتشف انو كان بيمثل عليك

يومك مليء بالصدق والتفاؤل

Xee said...

Welcome to the real world my friend
:)

كنت لسه بقول لولاء من كام يوم، انا لما ابني بيقولي بابا، ساعات بجد بقوله بابا مين يابني؟ انت فاهمني غلط خااالص

تحياتي

Lemonada said...

xee:
هههههههههههه
عارف بقالي يومين مودي زفت خاااااااالص
والاكتئاب واصل حد عميق
بس ضحكتني من قلبي
حلوة بابا مين انت فاهمي غلط
ربنا يخليلك ابنك يا رب
ويرفع اسمك لفوق ويبقى حاجة تفتخر بيها ان شاء الله
سعيدة جدا جدا بزيارتك

سندباد said...

عمرنا ما هانقدر نفهم الدنيا ومهما تعلمنا ومهما شفنا ومهما خضنا تجارب مش هانقدر نفهم كل حاجة لاننا لو فهمنا كل حاجة هانبقي كاملين وطبعا الكمال لله انما نبقي ناجحين الي حد ما اذا قدرنا نستفاد من تجاربنا ولا يلدغ مؤمن من جحره مرتين
اما زكريات الماضي فدي الوقود اللي بنقدر بيه نكمل حياتنا
تحياتي ياعزيزتي

Hannoda said...

يا ليموناده

كإنك بتوصفي حالي و التوالي اللي بيمر في دماغي كل ما أسرح

لحد ما قررت ما أسرحش

أمال أنا كنت سقعانة في البوست بتاعي ليه

عارفة؟؟
دايما أسأل نفسي... يعني دلوقت .. كل اللي مريت بيه ده يستاهل إني كنت أتعلم منه.. و أتغير علشانه

يعني اللي فقدته .. كان يستاهل مني أفقده علشان خار كل اللي شفته و جرّبته

بيتهيقلي لأ

تحياتي

Hannoda said...

على فكرة أنا بتأخر مش عشان غاوية تأخير

:)

و الله بتشغل على الآخر و ما بلاقيش أي وقت أنط فيه على سطح الميه و أخد نفس و أرجع أغطس تاني

أنا اللي بتإذي و يفضل نفسي مكتوم لحد ما أعرف أهربلي نص ساعة كل كام يوم و آجي أتنفس عند أحب مدوناتي

أكيد مش زعلانة منّي
صح؟

Lemonada said...

sendbad
تمام يا باشا
معاك في كل كلمة بتقولها
===============
هندوة العسولة
عارفة انا دلوقتي مش معاك في الي قلتي
كل حاجة بتحصلنا
بتحصل عشان امر معين ربنا عاوزنا نعرف
ممكن نتعلم منو
ممكن مانتعلمش ونوقع ثاني
ممكن يخلينا اكبر من عمرنا
وممكن يوصلنا لحاجة احسن
مع اننا في اللحظة الي بتحصل فيها المشاكل والحجات المقرفة بنكون متعصبين
بعد سنوات نفهم ونعرف ان الحاجة دي الوحشة كانت كويسة لينا بس التاثير بتاعها والنتيجة كانت بعيدة
والانسان بقى معندوش صبر
هههههه
انا مقدرش ازعل منك يا عسل
حتى نفسي اكتب حاجة في قوس قزح ومش قادرة معنديش وقت خالص خالص
كلنا بنشتغل ومطحونين يا جميل

منورة دايما

Hannoda said...

و الله عنك حق

في اللي قولتيه عن البوست


لكن عن(قوس قزح) فأنا رافضة بشده سياسة التشويق

:)))

تحياتي

احساس لسه حى said...

عزيزتى
ما احلى الذكريات وما احلى الطفوله
لاكن تفتكرى كده وانتى صغيره كنتى عاوزه تكبرى اد ايه احنا هنعيش ونفضل مش راضين عن حياتنا ونتما يا نرجع للماضى يا اما نطير للمستقبل
لاكن ما احلى ان نعيش ما نعيش
سلام

Lemonada said...

هنودة
معلش يا جميل
اصل التشويق في دمي
انتظروني حتى لو تاخرت
معلش بس الشغل مش بيرحم :)
شكرا لمتابعتك رغم انشغالك

++++++++++++++++++++

حسام
انا دخلت مدونات بس زي مدونتك مليانة احاسيس واشواق واحزان مافيش
سعيدة بزيارتك وان شاء الله ماتكنش الزيارة الأخيرة

gohayna said...

ليموناده

كتير جدا فكرت في كلامك دا

وكتير جدا بيراودني احساس اني بجد بخاف اتغير

وبخاف الي حوليا يتغيروا

يمكن هسامح نفسي لو اتغيرت عشان عارفه اني عمري ما هخون
لكن مش هسامحهم لو بعدوا عني ونسيوني

زي ما حال الدنيا بيقول

كلنا بننشغل

وبعد ما بنكون اخوات وحبايب واصحاب
بتفرقنا الدنيا

وتخلينا نقابل ناس ملهمش لازمه في الحياه

حاجه كدا تياسك في عشتك

يلا ما علينا

تفتكري العيب فينا ولا في الدنيا

احنا الي مش فاهمنها صح زي ما قولتي

تسلم ايدك يا قمر

والف مليون شكر علي زيارتك الجميله

تحياتي

S H A H said...

يا ريت بس تقدميلي الليمون اللي وعدتنيني بيه
--------------------------
عارفة يا لموناده الواحد زمان كان نفسه يبقى كبير بسرعة نفسه يشتغل و نفسه يتجوز و كنت دايما راسم في مخيلتي مستقبل وردي جميل

يعني و انا عندي 12 سنة كنت عارف اني على 22 هتخطفني الشركات لما اتخرج , على 28 هبقى متجوز و شكلي زي رجال الاعمال الصغيرين و معايا طفل كمان

كسرت ال 28 و كسرت ال 29 و فاضلي ايام على ال30 ولسة حالي حال لما كنت 12 سنة
بس الفكر كبر و المسؤولية كبرت و بقيت اتمنى ارجع طفل تاني

طب ارجع 5 سنين بس

صورك و احداثك في شريط الزمني جميلة, و اتمنى يبقى فيها تفاؤل اكتر

اشكرك لزيارتك الجميلة و لليمون المرة الجاية عندي انا بقى

سلام مؤقت

Lemonada said...

جهينة
منوراني جدا جدا
وسعيد ان البوست عجبك
وان شاء الله دايما تزوريني
يومك مليان نفاؤل ونشاط


------------------------

shah
اي رايك في عصير الليمون
وبسكر خففففففففيف ههههههه
متشكرة على الزيارة

صاحب البوابــة said...

ذكريات قديمة وخواطر جميلة للغاية

تحياتي اختاة