Friday, June 15, 2007

جسر مشاة


كل يوم الصبح وانا رايحة الشغل بمر في شوارع مختلفة

منها شوارع ضيقة او كبيرة شوية ممكن كمان عليها ضغط مش منطقى وتبقى وااااااااااقف وتفتكر انو في حادث مروري لا سمح الله

او انو في ضغط على الشارع ... و فجأة


عادي الشارع يرجع يمشي وبرضو الواحد مش عارف لي كان واقف عشان لا في ضغط على الشارع ولا في حادث


هممممم غريبة مش كدة


بس عارفين كل دا من إي


عشان في ناس عاوزين يمشو من طرف الشارع الي هم في للطرف الآخر

والمصصصصصصصصصصصصيييييبة انو جسر المشاة فوقيهم بالضبط


طب يعني بذمة دول عنهم دماغ يفكرو في او اصلن بيفكرو او هم بيحبو يتحدو نفسسسسسسسسهم


او بحبو ينتحرو او ...... معلش مش قادرة افكر زيهم او افهمهم

عشان انا بفكر في دماغي طب ازاي حفهمهم ، هم بيعملو كدة لي


لاء وكمان المشكلة والتخلف الأكبر

الأم والأب الي بيمسكو اولادهم عشان يقطعو الشارع و مش بيستخدمو الجسر


والله حاجة تجنن الواحد


طب بلاش لما تيجي تسأل حد منهم يا عم ما هو الجسر بتاع المشاة قريب ماتمشي علي احسنلك

يقوم يقول

لا يا عم الجسر دا مش بيوصل للمحل الي انا عاوزو

الجسر لو مشيت علي حرجع وامشي كمان عشان أوصل المحل الي أنا عايزو وكدة حتعطل خصوصا لو كان مكان أكككككككككككل

مانا جعان وعاوز آآآآآآآآآآكل

فكدة اسهل

اقطع الشارع من المكان الي انا عايزو ألاقي نفسي على الجهة الثانية قدام المحل الضبط


بالذمة يا جماعة دا كلالالالالالالام ؟!؟


طب الدولة لي تدفع فلوس تتعب نفسها وهي بتنظم السير واتجهز جسسسسسسسور المشاة عشان نستخدمها

بلاش يا عم

خليها توفرها عشان الحالات والحوادث الي بتحدث من المجانين الي بيمور في الشوارع و يندهسو

مش احسن ولا إي رأيكم


انا بانتظار رأيكم


26 comments:

hesterua said...

))

بتفكرينى برنامج كان بيجى فى الراديو الصبح , كان بيقدموا فؤاد المهندس الله يرحمه ,, كان بيتناول فيه التناقضات اللى موجودة فى حياتنا
واخر جملة كان يقول مش كده ولا ايييه
))


عامة فى حاجات اكتر منى دى وكتير
يعنى يقعدوا سنين سايبين الشارع
واول ما يسفلتوه بعديها بيومين يحفروا فيه عشان اى حاجة هبلة

محمد صلاح العزب said...

هههههههههههههههه
هزار ده صح؟
احنا عندنا بيعملوا الكوبري او الجسر ده مخصوص عشان الناس تنفضله وتعدي من تحت

Hannoda said...

إنت عارفة إني ساعات كتير وأنا بعدي من جسر المشاه بكون خايفة لإني فجأه بحس إني عدّيت من حتة مقطوعة وإن سهل قوي أي حد يعملي أي حاجة

رغم إن الجسر اللي طالعة عليه بيعدّي من فوق شارع صاخب ومزدحم جداا

مثلا سيدي جابر من فوق شارع أبو قير.. حتة مليانه حركة و ركاب الترام مع ركاب الميكرباصات و الأتوبسات و القطر

و الجسر اللي فوقهم موحش جدا و مخيف من كتر ما هو مابتلمسهوش رج

حاجة تجن

معاك حق

انا زعلانة من نفسي على الآخر.. كل ده بوستات ما جيتش أشوفها؟؟

بس و الله العظيم شغل مش سايبلي أي وقت

بجد واحشاني

كراكيب عادل said...

دة افضل يتهد

ويعملوا مركب وبحيرة

هههههههههههههههه

خيال صح

nael eltoukhy said...

مممممممممممممممم مش عارف يا فندم. بيتهيالي الناس اكيد عندها منطق ورا دا
يعني اختصارالوقت والمسافة خصوصا لو ست كبيرة ومش قادرة تطلع السلم
اما الشباب فموضوع تاني، بيحبوا فعلا يتحدوا نفسهم
واحدة من اهم المهارات التي يزودك بها التعامل مع الشارع المصري هي عبور الطريق
وعلى فكرة انا بتكلم بجد مش بتريق، وبتكلم بحب عن المهارة دي فعلا
يتحول الشارع الى مكان للاستعراض، لاستعراض حركة الجسد وموقعه بالنسبة للعربيات
يااااااااااه. فرجة

الشارع دا مملكة. والكباري تفقد اللعبة كلها حلاوتها

نائل

Anonymous said...

معلش, الناس زي الضوء بتاخد الطريق الأقصر مهما كانت صعوبته المهم يكون يوصل للحبايب
:)

تحياتي يا أفندي

Lemonada said...

hesterua:
على فكرة انا بطمح اني اكون مذيعة
حبقى اكلمك لما اعمل برنامج
هههههه
بس حلوة جدا
يقعدوا سنين سايبين الشارع
واول ما يسفلتوه بعديها بيومين يحفروا فيه عشان اى حاجة هبلة

دة بجد الي بيحصل
مش كدة ولا ايييية:)

+++++++++++
عزب
ازيك يا عم
كويس انك لسة بتضحك
دي مصر ام العجايب
وكمان لو كل مصري عدى من على الكوبري
الكوبري حيتهد من عدد الناس الي بيمشو علي

Lemonada said...

hannoda:
انا دلوقتي طايرة من الفرح
وانا بقول المدونة منورة كدة لية

بس يا ترى حتفضلي تزوريني؟!؟

معاك حق هو حتى الكوبري او الجسر مكان ممكن الشباب يستخدمو بطريقة مش كويسة
مش عارفة حتى الكوبري مش سايبينو في حالو
بس عندنا في الاردن بيكون الجسر مفتوح
يعني مش مقفل من فوق زي الصورة
يمكن كدة احسن
بس في الشتاء
يا لهوي يا لهوي
مش حقولك بيحصل اي والمطر نازل عليك زي الشلال

يومك نعنشة وفل وياسمين

Lemonada said...

كراكيب عادل:
همممم يتحد ويعملو مركب وبحيرة

يا عم مركب وبحيرة اي
هو احنا لاقين ماية اصلن

++++++++++

نائل
ازيك يا جدو
هههههه
مش عارفة الحتة بتعاعتك جدو جت منين

ماتزعلش انا بهزر

ست كبيرة مش قادرة تطلع السلم
يعني تموت احسن
عشان لو نفكر كويس الست الكبيرة عاوزلها ست ساعات عشان تقطع الشارع
يعني كمية حوادث مش معقولة

طب والي عاوز يروح الشغل
انا الجسر الي بتكلم عنو بيكون الكلام دة في الصبح
يعني الي عاوز يروح الشغل مش شباب طايش
شباب المفروووض متعلم
يقطع الشارع من تحتو ليييي؟!؟
ماتقوليش متأخر على الشغل
دي مشكلتو مش مشكلة الكوبري
ولا ايييية رايك

نورت المدونة بزيارتك

سندباد said...

همسة عتاب في ودان المجانين
ده افضل عنوان للبوست اللذيذ احيانا رغم اعتراضي علي النظام الحاكم الا ان مثلا الحكومة عاملة جسر للمشاه ومش بنستخدمه يبقي العيب في النظام الحاكم والشعب العيب فينا كلنا عايزين نتعلم نبقي متحضرين من اول وجديد محتاجين يدخلوا مادة جديدة اسمها كيف تكون متحضر
تحياتي

صاحب البوابــة said...

تناقض صارخ في حياتنا اليومية

تحياتي لعدستك الواعية وقلمك الناضج

Lemonada said...

Sendbad
فاكرتني بخصوص التحضر حاجة في التاريخ بتاعنا
حعمل بوست عنو
تحياتي


========================
صاحب البوابة
اسعدني مرورك
تحياتي

Lemonada said...

يا جماعة لي مش كلكم بتزرو مدونت قوس قزح بتاعتي؟!؟
ان عاوزة رائكم يا جماعة
نوروني في قوس قزح

نقطة مية said...

الله على المصريين الله....دايما بيبهروني بعمايلهم...
يا بنتي الجسر ده بيتعمل عشان يضلل على العربيات اللى ماشية..مش الناس تمشي عليه!؟
احنا شعب عنده روح المغامرة

Lemonada said...

سندباد
فينك يا راجل مختفي بقالك فترة
حمد الله على السلامة
جميل جدااا الي كاتبه

الناس زي الضوء بتختار الطريق الاقصر
بس الناس او الانسان مش زي الضوء في الحقيقة
الحياة عاوزة تروي بس فهم وتعقل

Lemonada said...

نقطة مية
على فكرة انا مش بتكلم عن المصريين
دة في كل مكان في الوطن العربي

بس عجبتني حتة
الجسر ده بيتعمل عشان يضلل على
العربيات
هههههه
جميلة خالص

شكرا لمرورك
اصلي كنت عطشانة
يومك سعيد ان شاء الله

R.R said...

انا جييييت

فين الميلك شيك؟
:)
على فكره فعلا اسوء مرور فى العالم هو المرور المصرى
الكل سواء اصحاب العربيات او اللى بيمشوا
بيحبوا شغل الفهلوه واختراق القوانين
يمكن كنوع من انواع التنفيس عن القهر اللى بنعانيه فى حاجات تانيه

يلا سيبك انتى مفيش احلى من الميلك شيك بس بلاش لمووووووون
:)
تحياتى لكى

اه يا دماغى said...

مدونة بسيطة وتلقائية
ودا احلى ما فيها
ادعوك لزيارة مدونتى
تحياتى

gohayna said...

علي راي عادل

هلكني من الضحك

مركب وبحيره

بجد سعات الحجات دي بتكون للزينه فقط لاغير

والناس تتعمد انها تتجاهله

ولو مش معمول يصرخوا بعلو الصوت فين الكوبري ولا الجسر

غتاته بقي

عرفه الواحد الي قعد يجري ورا التاكسي من وسط البلد لغايه مصر الجديده عشان يقوله فاضي يا سطي
ولما وقف قاله هو بقي ونفسه بيتقطع انااالي مش فاضي

اه احنا كدا تمام

تسلم ايدك يا ليموندا

سعيده بمعرفتي لمدونتك يا قمر

أحمد سلامــة said...

اكتر حته في البلد حسيت فيها المشكلة دي
عند سلم الدمرداش
الحتة اللي تحته لما بتضرب عشان الناس اللي بتكسل تطلع السلم ولما الحتة دي بتضرب الطريق بيقف من مدينة نصر لرمسيس
اللي يغيظ ان الجزء اللي بيعدوه على رجلهم اجباري لازم بعده برضو هيطلعو يكملو عالممر عشان الشارع بيتقفل بسور المترو
يعني المخاطرة دي مجرد تعود
بس برضو ساعات في ناس بتبقى هتعدي الناحية التانية عشان هتركب الاتجاه التاني ولا حاجة
وفي ساعات الناس الكبيرة اللي صحتها متسمحش انها تطلع وتنزل سلالم
----------------------------
بالمناسبة حكومتنا خلاص بطلت تدفع لا في سلالم ولا في مستشفيات
تحياتي

Hannoda said...

الكارثة إنه مفتوح برضه يا ليمونادة
:)

أنا عارفة إني مقصّرة جدا بس و الله العظيم غصب عني

و الله أنا بموووت فكلامك
:)

تحياتي

Lemonada said...

R.R
نوع من التنفيس عن القهر
هممممم
مش عارفة لو فضلنا كل حاجة غلط بنعملها نقول ونرميها على موضوع التنفيس عن القهر والظلم حنفضل متخلفييييين

ماشي بلاش ليمون
ينفع كنتلوب
هههه
----------------


آه يا دماغي

سلامتك دماغك
متشكرة على الكلام الجميل
حزور مدونتك اكيد
يا ريت دايما تتابعني
يومك نعنشة ليمونية مع قطع الثلج الباردة في الجو المؤرف دة

----------------

جهينة

عارفة المشكلة في الشعب المصري التجاهل والدماغ المسطولة دة الي بخليها دايما كدة
ما فيش تنظيم ولا حياة حقيقية تحطي دماغك على السرير وتنامي عشان تحلمي بحياة طبيعية بلاش نقول مفيش زيها

ودايما نحط الحق على غيرنا وعلى ناس في البلد
بس لو فضلنا كدة
لازم مانلومش الا نفسنا قبل مانلوم اي حد ثاني

Lemonada said...

احمد سلامة
وتدفع لي
لو الناس مش بتسخدم السلالم لي تدفع وتعمل سلالم وكوبري والكلام العبيط دة
والي يقطع الشارع يغور في ستين داهية ويندهس عشان مش بمشي على الجسر الي اتعمل عشانو فيندهس ويتكسر
ولما يعوز يروح المستشفى مش حيلاقي دعم اكيد
ساعتها ممكن يقول في نفسو انا الي عملت دة في نفسي
بس عارف المشكلة انو مفيش حد حيقول عن نفسو غلطان

يومك سعيد بعيد عن ازمة السير والناس المجنونة

Lemonada said...

يا هند يا جوز هند يا اطعم شوكلاتة يا باونتي
ههههه

وهو مفتوح برضو
اي دة بجد حاجة مقرفة
معلش يا عم
عندي اقتراح للدول العربية جميعا
نظرا للعبط الي حاصل في الوضع ما بين الشباب والبنات

نطالب بجسر مشاة خاص للبنات فقط
اي رايك
المهم تكوني مرتاحة

ربيع said...

لموناته
يا ستي الموضوع سهل جدا ، الإنسان الطبيعي بيكسل يطلع السلم بتاع الكوبري ، عشان طبعا زي ما الكل عارف السلم متعب جدا مقارنة بالمشي العادي ، ده غير انه هايقطع مسافة كبيرة جدا لما يطلع السلم و يعدي الكوبري و بعدين ينزل السلم تاني ، مقارنة بالمسافة اللي هايقطعها لما يعدي الشارع على رجليه
الشارع في الحالة دي عائق قدام المشاه ، و العائق دايما كنا بنحله بطريقتين ، كوبري أو نفق
تعالي بقى معايا و فكري في النفق ، الماشي أول مايشوف النفق ، هايقول ايوه ، شوية ضل من الشمس و القرف ، و كمان بالتفكير البسيط هايقولك دا انا هانزل سلالم مش هاطلع زي الكوبري ، طبعا هو هايضطر يطلع السلالم اللي في آخر النفق عشان يخرج للرصيف التاني ، بس احنا هانكون ضحكنا عليه خلاص و نزلناه للنفق
المشكلة الوحيده في النفق انه مكلف جدا مقارنة بالكوبري ، و العمل فيه احيانا بيكون مستحيل و خارج نطاق الميزانية الموضوعه لحل مشكلة العائق (الشارع) عشان كده فكرة النفق بتترفض دايما

Lemonada said...

اي دة هو انت مهندس طرق
ههههههه
شكلك كدة
بس حلو شرحك للموضوع
نورت المدونة يا باشمهندس