Wednesday, April 11, 2007

مبيد الحشرات وشجرة الليمون

اليوم ومنذ الصباح الباكر كنت منتعشة كاليمونة :)على غير عادتي في الآونة الأخيرة، الحمد لله كان علي إنجاز بعض المهام في التلفزيون المحلي وقد أنهيتها وخرجت بفكرة ممتازة لاحد الشركات التي اقدم لها الخدمات الإعلامية ولكن بكل أسف في كل مرة اكون منتعشة هنالك شخص اساسي في مكتبنا المتواضح يقضي على انتعاشي وكانه مبيد حشري قاتل للخضراوات والفواكه وبما انني ليمونة فمن المؤكد انني سأتأثر، ولكن قلت في نفسي يا ليمونادة كبري عقلك و تجنبي هذا المبيد وابقي صامدة اذ ان اليمونة قد تمر باجواء غير مساعدة على نموها وفقط اليمونة التي تتحمل الأجواء القاسية سواء كانت باردة و حارة هي التي تعيش وتكبر لتنعش نفسها وتنعش الأشخاص الأعزاء عليها.

على كل حال اليوم أقدمت على شئ قد أراحاني جدا من الممكن أن الكثير قد يحكم علي بالانهزام ولكن لا أحد يعرف كم من الوقت والصبر والمحاولات الكثيرة التي قمت بها حتى بالنهاية وصلت لهذا الحل

قدمت استقالتي

انا سعيدة جدا جدا اذ أنني لا اعرف العيش في جو مليء في الكره ،الحقد والغيرة أتمنى على الجميع الذين يشاركوني ما اكتب ان يعاملوا الأشخاص الذين في حياتهم سواء كانت حياة عملية او حياتية كما يحبوا ان يتعاملوا ، وليضع كل شخص نفسه مكان الذي يعامله سواء كانت الطريقة في التعامل جيدة او غير جيدة فكل انسان يخطىء ولكن المهم ان نتعلم من حياتنا ومن الاشخاص الذين نعيش معهم سواء أساءوا لنا او احترمونا وقدرونا.

تحية لكل عامل او مبدع في عالم ملئ بالكره والحقد لصموده مع تمنياتي للجميع بالتوفيق والانتعاش :)

6 comments:

محمد صلاح العزب said...

أنا مش نعاكي خالص في موضوع الاستقالة ده
انتي كده سمحتي للكره والحقد وكل الحاجات دي انها تتغلب عليكي
ماتحاوليش تعملي ده تاني
وخليكي جامدة ودوسي برجلك على أي حاجة أو أي حد مزيف في طريقك من خلال شغلك الجيد
المهم تاخدي فترة راحة واستجمام
وتواصلي الحياة تاني

Lemonada said...

المشكلة يا محمد اني حاولت كثير قبل ما اسيب الشغل اني اكون كوول وعادي واطنش واعمل بس المشكلة اكبر بقى الموضوع انو الشغل بتاعي بروح للشركات اللي بنتعامل معها وباسم حد تاني و بحاولو يحجموني جدا ومش حقولك انو المكتب كلوا بنااااااااااات وانا معرف اتعامل مع كيد البنات ازا الرجل ما بيقدرش على كيد النساء فما بالك انا و مع 5 بنات؟!

مش مشكلة
بشكرك على مشاركتك وعلى فكرة انا كل ماتخنق بسافر وروح مصر دا الحل الوحيد لشفائي بس في ظروف معينة بكون النيل ومصر في مش كيفاية للراحة :)

هدى said...

ليمونادة

لسه امبارح بس صديق ليا قاللي خللي علاقتك بالناس كويسة عشان تعرفي تشتغلي

اعتقد انه فاهم اني انا اللي بغتت عالناس مش هما اللي بيغتتوا عليا عشان كدا بسي المكان وبمشي

خطوة الاستقالة خطوة جريئة

باخدها معاكي في نفس التوقيت

لا شيء في الحياة يستحق حرقة الاعصاب

الحياة يا عزيزتي بها متسع للكثير من الاحلام بعيدا عن المؤامرات والحقد والنفوس البغيضة

ولا ايه؟

Anonymous said...

مرة في طفولتي, إنتقلنا من بيت لبيت...والسيد الذي إشترى منا البيت القديم سمح لي إن أخد معي ثلاث شجيرات من حديقة البيت القديم لحديقة البيت الجديد..
الثلاث شجيرات كانوا تفاحة , زيتونة و ليمونة

ما علينا, وضعتهم في الحديقة الجديدة و إعتنيت بيهم...التفاحة و الزيتونة عاشوا وكبروا بس اليمونة لم تتأقلم, بعد مدة قصيرة دبلت بشدة و إستقالت

:(

حسيت, وأنا صغير, إنها زي ما تكون عندها كبرياء و رفضت نقلها من مكان لأخر بما فيه من ظلم و تلاعب بمشاعرها

الظاهر بالنظر لحكاية استقالتك دي, برهنت إنك ليمونادة بحق و حقيقي

:)

كل التوفيق في المستقبل

فائق تحياتي وإحترامي

Lemonada said...

تعرف حاجة يا سندباد، ضحكتني بجد .
بس بصراحة كلامك جميل جدا شكرا ليك

Lemonada said...

الاحلام يا هدى مش كفاية الاحلام بدمر الانسان لازم يكون عندنا فكرة نحاول نعمل على تحقيقها على الواقع عشان مانصحاش من الحلم نلاقي حيطة ادمانا الي هي حقيقة الحياة المرة.
تمنياتي لك بالتوفيق وبالاحلام الي تتحول لحقيقة جميلة في حياتك