Monday, February 18, 2008

حكايه طويله بس نازله مصر يعني نازله مصر ان شاء الله


المفروض اكتب عن شباب مصر بس قبل ماكتب عنهم انا حكتب النهارده عن حاجه بقالي شهر بحاول اعملها
والحاجه دي اني انزل مصر
بقالي شهر بفكر انزل مصر قبل ما ابداء بشغل جديد
اصلي سبت شغلي القديم وبقالي شهرين تقريبا من غير شغل رسمي
المهم كان عندي مشكلتين في نزولي لمصر الاول هو ان فلوس مافيش كفايه عشان انزل مصر
الثانية وهي اقول لبابا اي
في العاده بنزل مصر وبكون مع حد بس المره دي نازله لوحدي مع اني نزلت مصر مره لوحدي لمده اسبوع شغل بس بالنسبه لبابا ده شغل
قلت ماشي انا اشوف شركات السياحة واشوف موضوع الفلوس وبعدين اقول لبابا وفعلا رحت على شركات السياحه ويااااااااااااسسسسسسسسسسسسسلام اي الاسعار الجميله دي حاجه اي تجنن وتخلي العقل يطير
قلت ماشي مش مشكله ناخد حاجه على قد الحال ولما بدئت اشوف اليوم الي حنزل في وعاوزه اتاكد اني في حجز للطياره اصل الطيران سواء كان على الملكية او المصريه على مصر دايما محجوز وعليه ضغط
المهم كل الايام الي كنت عاوزة انزل فيها مافييشششششششششششش خالص حجز
قلت ياني وبعدين
وليمو عقلها اوقات جزمه وانا عنييييييييده جدا وخصوصا لما ابقى عايزه حاجه ويبقى عايزاها مليش دعوه


رحت قلت لبابا وبكل صراحه اني حشتغل الشهر الجاي وده بيعني اني مش حيكون عندي اجازات و ان هو عارف قد اي انا مخنوقه بقالي فتره ومحتاجه اغير جو قالي ماشي وبعدين


قلت انا لازم اسافر طبعا مش حقول شكله اتغير ازاي


قالي فين


ضحكت وقلت مفيش غيرها


قالي مصر يادي مصر والي عاملاه فيكي


حتنزلي مع مين


قمت قلت الحاجه الي صدمته


قلت لوحدي قالي ازاي يعني


قلت عادي


قال مافيش قلت ازاي يعني مفيش اقنعني


دي مش اول مره اسافر لوحدي


انت سمحت قبل كده اني اسافر على تركيا لوحدي وسافرت على البحرين ومصر في شغل لوحدي


حيفرق اي اني اسافر لوحدي سياحه وتغير جو عن الشغل يعني


مفيش حد حياكلني وانت عارف انا بعرف مصر وناسها اكثر من اي حد يعني حد يضحك عليا او ياخدني في دوكه مفيش من الكلام ده


لازم توافق


المهم الموضوع اخد وقت طويل من الكلام وبعدين قالي ماشي روحي


ياااااااااااااااااااااااااه انا بقى كنت فرحانه وثاني يوم نزلت احجز قبل ما يغير رأيه
رحت قلبت الدنيا على الفندق الي اعرفه ان كويس في الهرم وكان اول مره نزلت فيها مصر في سنه 2002 نزلت في وبحبه جدا قلبت الدنيا على شركه بتحجز في ولقيت الشركه ولما وصلت للشركه كان السؤال اي يوم نازله قلت لهم يوم الاربعاء 20-2 قالو ماشي نشوف الطياره والطياره اي فل يا باشا مفيش حجز لازم ادفع زياده كثييييييييير عشان لو عايزه انزل في اليوم ده واطلع على درجه عاليه
قلت ماشي اعمل اي بقى انا عاوزة انزل يا جماعه طيب اتفقنا نشوف الفندق قوم اي الفندق فل مفيش حجز ياباشا
يادي القرف الي انا في
هم لي مش عاوزين انزل مصر بس
والمشكله اني لو مانزلتش مصر في الوقت ده مش حنزل مصر لفتره طويله وبصراحة انا مخنوقة و محتاجه انزل جدا غير اني كنت عاوزة انزل مصر على راس السنة وماقدرتش واتجننت عشان انزل مصر في عيد ميلادي وبرضه مانزلتش و كان يوم مايعلم بي الا ربنا واتخنقت بزياده
وفي حاجه مهمه على اول الشهر الجاي ان شاء الله حبتدي شغل جديد يعني مفيش اجازات لفتره طويله
يعني قصة طويله جدا
ربنا يخليلي ناني شافت حاله الاكتئاب الي انا فيها قامت قالت طب اسمعي انا بعرف شركه سياحة ممكن تعملك اوفر كويس و ممكن معاهم نلاقي حجز طيران اصلهم بيحجزو على المصريه قلت ماشي مع اني مش بحب طيران المصريه مع احترامي ليهم
ركبنا العربيه ورحنا ولما وصلنا شوفنا كل الامكانيات والحلول والانواع المختلفه من الفنادق عشان الحجز واخيرا وافقت على حاجه مش عجباني بس اعمل اي ده احسن حاجه والحمد الله موضوع الطياره كمان لقينا حجز
تمام يا باشا احجز وزبط وانا كمان ساعتين حارجع ومعايا الفلوس
وفعلا روحنا انا وناني وجبت فلوس وجبت جواز السفر من البيت لقيت ناني مش واكله حاجه من الصبح عملنا اكل
ورجعنا نزلنا عشان ناخد الحجز وندي الراجل الفلوس واحنا ماشيين بقولها يا بنتي لي نمشي من الطريق دي انا عندي طريق ثانيه اسرع واحسن وفعلا لفيت للجهة الثانية من الشارع ودخلت شارع فرعي
وكنا بنتكلم عن العربيات واسعارها ولسه بقولها يا بنتي دي عربيه مازدا المعفنه الجديده بقت ب 18 الف ونص اردني تصوري
وقبل ما نوصل مكتب السياحة بدقيقه واحد
دججججججججججججججججججججججججججججججججج
عملت حادث بالعربيه
والعربيه الي عملت الحادث معاها كانت اي ......... كانت مازدا الجديده ولونها اسود
المشكله اني بجد ماشفتش العربيه خالص
نزلت من العربيه ولقيت شباب عيال نزلت بقول للشب هو انت سايق على سرعه اي انا ماشفتش عربيتك خالص
هو قام بقول انت الي مش شايفه اشاره قف
هو بصراحه بيني وبنكم انا وقفت على اشاره قف بس لما قطعت الشارع ماكنتش واخده بالي من الجهه الشمال والعربيات من هناك خصوصا ان الشارع ده حيوي جدا وانا بطريق فرعي
ما علينا المهم لازم ننده الشرطه الشب كلم الشرطه وده حياخد وقت
رجعنا على العربيه انا وناني والبنت يا حرام ظهرها بيوجعها خصوصا ان الجهة بتاعت الحادث كانت من عندها
بقينا نتكلم ونفكر حنعمل اي
انا يا دوب معايا فلوس للرحلة ولما تيجي شرطه المرور واضع ان الحق عليا انا الي حدبس بحاجه اسمها الكروكه عندنا غير المخالفه ويمكن كمان تصليح العربيه بتاعت الشب
يا لهوي السفره حتبوز يا جماعه
طبعا كل ده حصل وماكلمتش حد من اهلي
وجت اخيرا شرطه المرور راجل بجد محترم جدا جدا واحنا في الاردن والحمد الله الامن والشرطه بجد ناس محترمين جدا ومعروفين بانهم احسن ناس في الوطن العربي في الخدمه ومن غير ما ياخدو رشاوي او اي حاجه بيخدم الواحد بكل انتماء ولباقه
المهم الراجل قال الحمد لله على سلامتكم حصل اي
اتكلمنا جاه وقالي طب الرخص لو سمحت وقال يا ليمو الحق عليكي قلنا طيب حيحصل اي دلوقت اصل اصل اهلي مش هنا وانا لوحدي اعمل اي بقى
قالي احنا اهلك هنا ماتخفيش انت مش حتدفعي حاجه الا مخالفه خمسين دينار وبصراحه هو المفروض ادفع اكثر بس الحمد الله
والراجل حيصلح العربيه على حساب التامين بتاعه عشان تامينه شامل
بعد نص ساعه اشوفكم في مخفر شميساني
يا سلام حروح المخفر يا جدعان
كده قلت لازم نقول للاهل بقى كلمت اختي وقلتلها قامت قالت وانت بابا لسه مش عارف حاجه قلت لا
فقلت ماشي حكلمه
كلمت باب وبهدوء قالي ماشي بس هو العربيه حصلها اي وفين
قلت من الخلف والجمب شويه قالي كده الغلط علي ماتخليش الغلط عليكي
قمت وبادب قلت لاء يا بابا انا كنت على طريق فرعي و مشيت عن اشاره قف يعني الغلط عليا
طبعا تعرفو الشعور الي هو وانت بتكلم ابوك على التلفون وتحس وشه مكشر
هو كده الي حصل
المهم رحنا المخفر وقالي الشرطي يا ليمو انت مذنبه عندك اعتراض قلت لاء قالي ماشي عليك مخالفه قطع اشاره قف
هههههههه تضحك مش كده دفعت المخالفه والمشكله دي فلوس الرحله الي يا دوب قدرت اجيب فلوسها
بس مش مشكله رحت حجزت بس الفلوس ناقصه الخمسين دينار
اعمل اي بس
بس الحمد الله كل حاجه سليمه دلوقتي
في حاجه جديده
دلوقتي وانا بكتب البوست ده والي حينزل كمان دقيقة على المدونه في الاردن جاي عليها عاصفه ثلجيه جامده جدا المفروض تيجي الاردن من يوم الاحد وجت النهارده
مش عارفه اي الي بيحصل يا جماعه انا عاووزة انزل مصر حرام عليكو
هو في حد بينبر عليا ولا اي
انت مش عاوزين ليمو تيجي مصر L
ربنا يجيب العاصفه دي على خير ويوم الاربعاء تكون العاصفه دي راحت عشان الطيران يبقى كويس
وادعو اني انزل مصر بالسلامه

20 comments:

Muhammad Mammdouh said...

السلام عليكم
اولا يافندم مصر تحب اى حد يحبها
وخصوصا لما يكون عايز يجلها بشغف كده
ثانيا تنورى اراضيها
ثالثا مبسوط جدا انك بتتكلمى مصر كويس رابعا يشرفنى انى اكون اول واحد يعلق عن حضرتك بالاضافة ان عجبانى دماغ حضرتك جدا وتكرار كلمة مصر كتيرياريت كل الناس زيك الى مزعلنى ان فى ناس كتير متعرفش يعنى اية مصر دوشتك معايا تحياتى ليكى وحمد لله على سلامتكو من الحدثة انتى وصحبتك

Muhammad Mammdouh said...

اه نسيت هبقى اقولك بعدين لية مصرين كتير مبيحبوش نجيب سويرس بس بينى وبينك الموضوع ملوش علاقة ابدا لا بالشغل ولا ولا النجاح

الـسـيـدة نـون said...

ليمو
يارب تنزلى مصر بالسلامة
وانا فهمت انك حجزتى فى فندق فى شارع الهرم
يعنى ممكن جدا اتشرف بمعرفتك
انتى بس اول ما توصلى ابعتيلى ميل قوليلى فيه اسم الفندق وانا هاجيلك واخدك فى جولة سياحية
بجد مصر هتنور بقدومك يا جميلة
وبالنسبة للحادثة
معلش حصل خير المهم انك تكونى بخير انتى ونانى
سلام
اختك خيخة

Lemonada said...

اهلا بيك منور وبتعلقين مره واحد
وبتكلم مصري كويس دانه لما انزل مصر ماحدش يعرف اني مش مصريه
وفي البيت مجنناهم في مصر
ده حتى بقولهم انت متاكدين مفيش فينا اصل مصري؟
المهم عشان انت اول زياره حنقولك عن تركيبه ليموو المنعشه
ليمو اردنية من اصل تركي وروحها مصريه
تركيبه عجيبه ومفرفشه
بجد فرحانه للزياره دي
سلام يا معلم

Lemonada said...

محمد ممدوح
نسيت حاجه
ازاي حعرف االحاجه دي عن نجيب
ابعتلي على الايميل ماشي
سلام
---------------------
خيخه واي كلام
دي ناني والله مجنونه
وصلت الخبر ليكي بالسرعه دي
ماشي يا ناني
وبخصوص الجوله متشكرين يا عسوله
انا بحب الهرم وشارع الهرم واهل الجيزه اصل من ست سنوات وانا بنزل مصر
يعني ماتقلقيش عليا
بس اكيد حشوفك ان شاء الله
ابقي خدي رقمي من ناني ماشي
سلام

Soooo said...

ياسلام يا سلام
يعني هي خيخه بس هي اللي اختك
لا يا ستي
كلنا هنا اهلك واخواتك
وتيجي ان شاء الله بالسلامه

وليكي عزومه فسحه في الازهر والحسين والمناطق الاثريه دي كلها

منتظرين تشريف سيادتك يافندم
وتيجي بالسلامه ان شاء الله



ملحوظه
وكتاب الله احنا هنا في مصر عندنا برضه ظباط شرطه كويسين .. بس انتي عارفه .. الحسنه بتخص والسيئه بتعم




سلاموووووووووووووووز

yamen said...

الف سلامة ليكي يا ليمو والحمد لله انها جت في العربية وانت بخير
فداكي يا ستي

ثانيا هاتنوري مصر وفي انتظارك ان شاء الله بعد بكره

ماردتيتش عليا في موضوع التذاكر
ردي عليا عشان انا رايح احجز بكره ان شاء الله
علي اي حال هاكلمك الصبح ان شاء الله
تصبحي علي خير مع اني عارف ان تقريبا مش هتنامي لغاية يوم الاربع
:)

اشوفك بخير ان شاء الله

Ehab said...

يا لهوي يا ليمو

ده اللي حصلي انا كان هزار بقى بالنسبه ليومك ده
عموما متخافيش يا بنت انشاء الله هتيجي انشاالله نروح نجيبك بالعربيات الكارو والحناطير
عارفه لو حكمت هنجيب الخيل والجمال ونطلعلك قافله مخصوص تجيبك

عموما مصر هتستناكي اكيد متخافيش
ولما تيجي ابقي قوليلنا علشان نيجي نعاكسك في المطار
وحتى ممكن نسرق الشنطه بتاعتك
نخطف منك الباسبور يعني نعمل اي حركه مفيده

يا سلام يا ليمو لو الشرطه بتاعتنا تبقى زي الشرطه بتاعت الردن دي

ما علينا انا فرحان قوي برجوعك ربنا يجيبك بالسلامه يا سكر

سلاااااااااااااااام

Lemonada said...

على فكره معلومه للجميع انا بحبكم جدا
وانا عندي حركه جنان وفرفشه بعملها اول ماخرج من اول مفترق من المطار
بخرج من العربيه وبزعق بصوت عالييييييييييييييييييي
بحببببببببببببببببببببك يا مصر وواحشتيييييييييييني
يعني لما تشوفو حد عمل كده يبقى ليمو :)
يا جماعه لازم نتجمع كلنا مع بعض الي عاوز يشوفني يبعتلي رقمه على الايميل بتاعي موجود بالبروفايل

Lemonada said...

sooooooo
يا عم كل حبايب واخوان ناني اخواني
المهم حنشوف حتعمل اي
شكلك كده حتاكل الاكل بتاعي انا عارفه الحركات دي يا طخين
هههههههه

Lemonada said...

yamen
ربنا يسلمك والله انت سكره
انا بعتلك بس شكل الدكتور نايم
معلش بقى نشوفك لماانزل ان شاء الله
وبخصوص اني مش بنام
بجد كانك فاهمني مش بعرف انام خالص و يوم الاربعاء مش بيجي لي بس
ولما بنام بحلم بمصر
بس لو اعرف هي مصر عملالي اي
سلام مؤقت

Lemonada said...

الشنكوتي الكبير
يا عم شوفت الي حصلي
ده لسه في حجات ثانية بس قلت لو كتبت كل حاجه ماحدش حيقرئ البوست
ما علينا الحمد الله على كل شئ
وبخصوص الباسبورت
يا عم دا اهلي خايفين موت اروح مصر واعمل فلم كده افضل بيها
اصلي هم كل مره انزل مصر يكونو خايفين موت اتصل بيهم اقولهم انا مش راجعه
اصلها ممكن جدا
حستنى الخيل بقى والحجات الي قلت عليها
بلاش الفشر ده ها يا شنكوتي
ومتشكره مقدما

Nani said...

السلام عليكم
ليمو
انا ساعدتك بالحجز مع انك خنتيني وبدك تنزلي مصر بدوني
خليتيني احجز على فرنسا وقلتي يا فكيك

نسيتي تحكيلهم انك جبتي البسبور الغلط ورجعتي تجيبي الصح والسيارة صارت تطفي وتشتغل
واهم اشي عن موضوع العلكة والشرطي
ههه هههههه ههههه

على فكرة يا جماعة
احنا من لما ضربنا السيارة لهسا واحنا بنضحك على الافلام الهندي الي عم بتصير

وعلى فكرة ظهري بوجعني
بس فداكي
وفدا مصر
نيالك
:)

رئيس جمهوريه نفسى said...

تنورى مصر يا ليمكو وتيجى بالسلامه ان شاء الله رب العالمين مقلتيش على الموضوع ده بس يارب تنبسطى ان شاء الله فى القاهره وتكون اجازه سعيده
رغم انك مقلتيش ولا جبتى سيره انك جايه

Lemonada said...

ناني
هههههههه
يعني لازم الفضايح ماشي
يا جماعه كنا بالعربيه وزي ماقلت الشرطه حتى تيجي بتاخد تقريبا نص ساعه
من الزهق قلت لناني تاكلي لبان قالت اه
لما جي الشرطي كان اللبان لسه في بوقي وبكلم الشرطي وعادييييي
وناسيه نفسي
قامت ناني والشرطي قدامنا بتقلي طب اتكلمي بس شيلي اللبان الاول
طبعا انا كنت حوقع من الضحك بس مايصحش قدامه اضحك
المهم سلامتك يا ناني بس لازم تقولي اني قلتلك نروح الدكتور مليون مره وانت رافضه وعايزه الفلوس بتاعت الدكتور على الناشف وانا عارفه حتاخديها عشان فرنسا يا خاينه
انا الخاينه برضه ماشي
والله احنا مجانين
حتوحششششششششيييييييييني
واكيد انت بدك تضربيني عشان بتكلم مصري ومش بكتب الاردني
صح:)

Lemonada said...

اي يا محمود
هو الاعلان ده اي
ده عشان الي مش عارف اني نازله يعرف ويبقى يجهز نفسه
روق انت مالك كده مكشر وزعلان

اسكندراني اوي said...

حمد الله على السلامه مقدما
تنوري مصر

مريم said...

ليمو يا ليمو
تنورى مصر يا جميلة

لو عديتى على اسكندرية هأكلك فلافل

تيجى بالسلامة يا جميل

Hannoda said...

ياااه يا ليمو ايه اللخبطة ده كلها

ماحدش بينق ولا حاجة ده مصر بس اللي بتشوقك ليها عشان تروحيلها مستوية حب

انهارده الأربعاء و انت ماقلتيش معاد الطيارة

يا ترى في امطار ولا لسة في البيت و لا وصلت مصر خلاص
توصلي بالسلامة يا ليمو
وسلمي عليها قوي قوي

عاوزين بوست بسرعة بالاخبار الجديدة

نبضات said...

اتمنى ان تكونى وصلتى مصر ام الدنيا بالسلامه وجميله اوى علاقه الحب بينك وبين مصر ويارت كل المصريين يعرفوا قيمة بلدنا الحبيبه عشان فى ناس كتير مش بتعرف قيمتها وبتحكم عليها بتصرفات واخلاقيات طفره من الناس ظهرت فى الفتره الاخيره لايعتبروا مصريين حتى ولو كانوا يحملون الجنسيه المصريه وناس اخريين بيحكموا عليها عشان قسوة وغلاء المعيشه فيها وغير ذلك من التحفظات عليها بس انا بحب بلدى مهما كانت ومهما كان ليها عيوب ومش بقدر اعيش بعيد عنها وعلى فكره .....بحب ايضا اللى يحبها وبحب اغنية ام كلثوم مصر تتحدث عن نفسها
وزى مالزعيم مصطفى كامل بيقول
لو لم أكن مصرى لوددت أن اكون مصرى

تصفحت مدونتك جميله ومميزه وتدخل القلب

تحياتى
سعيدة بمعرفة مدونتك
ونورتى مصر