Thursday, January 31, 2008

فرحانة ليهم وبيهم

الي يعرف ليمو ومتابعها من اول يعرف اني بحب نجيب ساويرس بالهبل

وانه بالنسبة ليا انسان وقدوة في الحياة

مع اختلاف اراء الناس عليه ويمكن في حجات مش بحبها فيه بس في حجات كثيرة بتخليني كل مرة ابقى اني فخورة بيه مع اني مش مصرية

بس كفاية ان في حد زي نجيب في الوطن العربي بحب بلده بالشكل دة وبيعمل ليها حجات عشان تبقى احسن
الي بحبو فيه انه مش بتاع كلام وخلاص

نجيب مع حفظ الالقاب بيشتغل وبيدي كثير وبيتكلم قليل ودي سمة قليل تلاقيها في عالمنا العربي ودة من اكبر الاسباب الي عاملة فينا التخلف الي احنا بيه

البوست دة عشان



OTV

سنة كاملة بتحقق فيها نجاح هايل ومواضيع وبرامج بتخليك تقول انك اكيد اكيد في مصر حتى لو انت بعيد عنها

تحس نفسك معاهم ومش انك خارج الشاشة

مش حقول كثير عشان مهما قلت مش كفاية

كل الي اتمناه لنجيب في اي مجال النجاح وانه يفضل كدة بيستحمل الي الاشعات والحاقدين

ربنا يكون في عونه

في مجموعة شركات اوراسكوم وقناة او تي في مش بيشغلو الا مصريين والحاجة دي بيضايقني عشان نفسي اشتغل معاهم بس معلش بقى

المصريين اولى ، وبجد محتاجين للشغل كفاية البطالة والحياة الصعبة

انا عايزة بس اقول حاجة

تفتكرو لو نجيب واخوانه شغلو ناس من برة مصر

كان حال البطالة والشباب حيكون اي؟!؟

تحياتي واحترامي الكبير والعميق وحبي لنجيب

====================================================

حتكلم كمان عن شخص ثاني مصري كمان فخورة بي جدا

مع اني للوقت دة مش مصدقة ان في مصري في الدنيا دي بالهدوء والاحترام والشغل والادب وكل الصفات الجميلة الموجودة بالحياة

مش بقصد ان المصريين مش كوسيين بس الموضوع ان لازم يكون في حتة بالنص كدة مش كويسة

الشخص الي انا فخورة بمعرفتي بي وبقالي اربع سنين بعرفه

والغريبة اول مرة اتعرفت بي كان في اجتماع وكان الشخص دة بيشتغل في دولة في الخليج وماكنتش عارفة انه مصري

كنت ببعت ايميلات ليا وبيبعتلي عشان رعاية لشاب صغير وطموح

كل دة على الايميل

ومش حقول قد اي الايميل كان مهذب و بيدل على شخص بخبرة محترمة وشغال جامد جدا

في 27-1-2004

جيه الاردن

كلمني شخص

رديت وقلت: الو ايوة

هو : ليمو

انا : ايوة

هو : ازيك انا ....... بتاع الرعاية

طبعا انا فضلت ساكتة ومش عارفة اقول ايه

هو : الو في حاجة

انا : مفيش هو حضرتك مصري؟!ء

هو : اه

طبعا انا كنت طايرة من الفرحة

يعني واحدة زيه بتحب مصر بالجنون دة والاقي حد باللباقة والتحفة دي بكلمني ويبقى مصري اكيد حفرح جدا

مسكت نفسي عشان مايصحش

انا في شغل اكون زي المجنونة

اتكلمنا عادي وحددنا موعد للاجتماع وخصوصا ان الاجتماع لشركة كبيرة

ثاني يوم رحت الاجتماع وكنا تقريبا 3 اشخاص في الاجتماع غير المصري الجميل ووشاب الموهوب

يعني بقينا خمسة

مش حقولكم لما شوفته كنت عاملة ازاي

لازم امسك نفسي واتكلم بلهجتي مش بالمصري

واكون هادئة و مركزة عشان اعرف هو الموضوع يستاهل تدفع الشركة دي لرعاية الشاب ولا لأ

غير انه مصري، كمان كان شعره رمادي وانا بموت في الشعر الرمادي

كنت مش بتفرج علي الا للضرورة

وهو كمان عادي ووبيتكلم بثقة وهدوء ما شاء الله

وبصراحة كان عملي جدا ومقنع جدا

المهم خلص الاجتماع

من يومها بقينا اصدقاء

بس اصدقاء بيتكلمو مع بعض في السنة يمكن مرة واحدة

ومن سنة 2004 شوفتو مرتين بس وامبارح شوفتو على التلفزيون

وعشان ما اتكلمش كثير

الشب دة للاسف لو فضل في مصر مكانش حيبقى الي هو في دلوقتي

اشتغل كثير وتعب جدا جدا

بنى نفسو من الصفر ومش بنام الليل وبيشتغل بجد ومش هزار خالص 24 ساعة

مافيش اجازات خالص حتى لو كان عيان . دايما لما في الاعياد والمناسبات بسمع صوتو بقولو يابني ارحم نفسك حرام عليك

بيقولي يا ليمو انت تعرفني اكثر من اهلي بلاش الكلام دة خلاص انا كدة مبسوط

ربنا يكون معا

بس انا اتكلمت كثير عنه وللاسف مش حينفع اقول اسمه عشان هو مش حيحب اني اقول اسمه

بس فخورة بي عشان هو مصري

صحيح مش في مصر بس رافع اسم مصر فوق

هو دلوقتي وفي السنة دي بقى مدير لبطولات مهمة جدا في العالم مش بس في الوطن العربي

بجد انا فرحانة وفخورة بمعرفتي بي كانسان صديق ومصري

يا رب بس كدة ربنا يهدي ويخف الشغل شوية عليه ويهتم بنفسه شوية

================================

انا كتبت عن نجيب والشخص دة في بوست واحد يمكن عشان الاثنين مصريين وبشتغلو كثير

بس من دلوقتي وماتزعلوش مني انا حكتب بوست عن شباب مصر قريب

اتمنى اننا نكون موضوعيين في الي حكتبه المرة الجاية وماحدش يزعل مني

خلينا موضوعيين ونفكر بالعقل قبل ما تحكمو على الكلام الي حيجي في البوست القادم

سلام وامان ليكم

:) ليمو

15 comments:

Nani said...

السلام عليكم
اولا روحي اشربي كاسة نيس كافيه علشان تـ صح صح ي
معانا
لا انت كاتبة بالمصري نفهم عليكي ولا بالعربي الفصيح
بعرف رح تحقدي علي بس مش مشكلة
ونياله ساويريس الي ماخد عقلك
:)

hesterua said...

صباح الورد يا باشا
كل سنة وانتى حلوة كده ومنعنشة

طبعا انتى اكيد عارفة بوست زى ده هيعجبنى اززاى ...وقد ايه انا مهتم بالناس دى وبحبهم وبجب اكتب عنهم

الجميل انهم بيعملوا كده ومن جواهم بيحافظوا على بلدهم وبيتكلموا عليها اجدع كلام,,,,اعرف نمازج كتير منتشرين فى العالم وصدقينى بعيد عن اى شعارات وطنطات الناس بتشتغل فى صمت لنفسهم وناسهم وبلدهم


وكل سنة وانتى طيبة

Lemonada said...

Nani
يعني انت عارفة معزتك عندي وبتهزءيني
ماشي
انا كتبت البوست دة مرة ثانية عشان تفهمي الموضوع يا ست ناني
ان شاء الله تفهمي كدة
وبعدين لي بس النبر
هو ساويرس شايفني
صحيح اني شوفتة واتصورت معاوقلت لي ان القدوة بتاعتي بس يعني اكيد مش فاكرني
فينك يا ساويرس

Lemonada said...

بورسعيدي يا جامد
حقولك مساءك سكر زيادة وصباحك عسل
على فكرة الكومنت بتاعك عملي صدمة
اصل بجد ماكنتش متوقعة منك رد كدة
كنت خايفة انك حتكون زي الناس الثانية الي مش شايفة في ساويرس حاجة كويسة
فرحانة جدا جدا ومتفاجئة جدا
خلاص لو الدنيا سمحت ليا اشوف نجيب مرة ثانية ولوقت اطول حقوله عنك يا معلم
متشكرة جدا لزيارتك
تحياتي واحترامي
سلام ل بورسعيد

أحمد سلامــة said...

كل تقديري واحترامي للشخص الثاني الذي رفضتي ذكر اسمه
:)
وانا واثق من كل كلمة كتبتيها عنه يا ليمو
بالنسبة لساويرس
الدبكة والجدل اللي حوليه دايما تمنعني اني اكون راي صريح معه او ضده ولكني لا انكر له مساهمتة الجميلة في جريدة المصري اليوم
وسلامي ليكي

Nani said...
This comment has been removed by the author.
yamen said...

سلام علي الناس اللي هنا

حلو قوي الكلام ده
نجيب ساويرس والشخص الطموح المجتهد ده..
مش عارف اقول ايه
طبعا نماذج جميلة جدا ياريت الناس كلها تكون زيهم
حلو قوي الطموح و الاحلي منه الاجتهاد عشان تحقيق الطموح
بس مش كل واحد عند القدرة والجراة عشان يحقق حلمه
متهيالي لو يبقي كل واحد فينا زي دول هيبقي شكل الدنيا مختلف
بس احنا عندنا فرصة علي الاقل في الجيل اللي جاي اللي نقدر نخليه مليان ناس زي دول

تحياتي يا ليمو

karakib said...

:)
النجاح مش مرتبط بس بجهد الانسان
مرتبط بالبيئة الصالحة المشجعه من حوله

Lemonada said...

احمدسلامة
ازيك يا عم قهوة :)
الي مش قايلة اسمه هشوف لو ممكن اقول اسمه وساعتها حقول عنه حجات كثيرة بقى
وبخصوص ساويرس شوف يا عم عمرك ما تحكم على شخص من كلام جرايد سواء كان كويس او مش كويس الكلام دة
حاول تسئل عن الشخص او تتكلم معه و تشوف كلام الجرايد وكلام الناس القريبة منه ساعتها ممكن نحكم عليه بطريقة قريبة من المنطق

Lemonada said...

yamen
وعليكو السلام يا دكتور
الجراة انا معاك فيها وياريت تكون كل الدول العربية فيها نماذج زي دي
زي ما قلت شكل الدنيا حيكون غير
من ناحية الجيل دة مش عارفة
مش متفائلة جدا بس ان شاء الله يطلع من حد مكافح كدة وبحب بلده

Lemonada said...

karakib
البيئة الصالحة
انا مش معاك
هو الاكثر التحدي والطموح والاجتهاد الي بيعمل كدة
الشب المصري الي اتكلمت عن دة كان ومازال طالعة عينه من الشغل والي بيشتغل معاه وياما قصص وحكايات مش كويسة اتعملت معاه بس بالاصرار هو قدر يعمل الي هو في دلوقتي

Hannoda said...

الكلام فعلا يزعل يا ليمو

بس ما زعلنيش منك
لأ زعلني على مصر و اللي بيجرى فيها و اللي بيحصل فيها مع شبابها و أولادها

الكلام يزعلنا من الواقع

لكن انت فرحتني بمشاعرك ده و صدقك اللي جي من حب واضح و بيدهشني

الكلام ميزعش منّك عشان الوجع أما ييجي من أهل البيت ما يبقاش وجه
يبقى خوف و حب

أنا سعيده جدا بالبوست ده و مستنية اللي جاي

Anonymous said...

hey
i changed the link of my blog,this is the new link,

http://egyptiangirl-1981.blogspot.com

chao

غمض عينيك said...

ليموووووووووووووووووووووووووووو
اولا كل سنة وانتي طيبة وكل سنة ودايما تبقي فرحانة ومبسوطة
انا اسف انا عارف انها جت متأخرة شوية بس غصب عني انت عارفة بقا الكابل المقطوع والشغل الجديد والحركات وكده

ثانيا بالنسبة للبوست ده ففعلا مش هقدر اقولك غير انك بجد جميلة اوي ياليمو...بجد جميلة وحبوبة جدا ربنا يحبب فيكي الناس زي ما انتي بتحبيهم

كل سنة وانتي بصحة وسعادة
محمد سمير

Lemonada said...

هنوده
والله وانا بفرح انك هنا
يا رب بس تفضلي تحبيني بعد ما اكتب البوست عن شباب مصر
واحشاني يا عسل
--------
sola
اهلا وسهلا
--------
محمد سمير
والله بجد انا كنت خايفه من البوست ده
اصل كثير مصريين مش بحب نجيب
المهم كويس ان عجبك
بس يا رب نشوفك في مصر
ويا رب تكون بخير