Monday, October 22, 2007

ويجا


ويجا

فلم اخراج خالد يوسف
بطولة:منة شلبي، وهاني سلامة، وهند صبري، وشريف منير، دوللي شاهين، ومحمد الحلفي


شفت الفلم من زمان بس قبل يومين وانا في البيت لقيت نفسي قايمة قالبة الدنيا على الفلم عشان اشغلو واحضرو

مع اني في الحقيقة مكنتش حابة الفلم دة اول مرة شوفت
بس المرة دي في جمل و قصص في الفلم شادتني جدا
بتمنى من كل حد حيدخل المدونة بتاعتي يعلق بالتفصيل او على مقطع من المقاطع الي شدتو اكثر ويقولي رأي اي
بجد نفسي اعرف سواء شب او بنت راجل او ست متجوز مطلق بحب او بيكره بيحس في اي
واحنا مختلفين كدة لي بنقبل حجات على نفسنا بس مابنقبلهاش من حد ثاني

بنجرح ناس و نطنش ولو حد جرحنا بنولع بنفسنا


اتمنى ان كل واحد حيدخل المدونة ويشوف الموضوع دة يعلق ويقول لاي حد حتى لو ملوش في عالم التدوين او مش بيزورني في مدونتي ان المرة دي يجي ويعلق


متشكرة ليكم من قبل ما اشوف اي تعليق :)
التعليق بتاعي باللون الاحمر :)
------------------------------------------------------------------------------------------------

شخصية ابراهيم: محمد الحلقي

بيقول لهند صبري لما يعرف ان منة شلبي جاية معاها الغردقة

بس انا زهقت من النكد

هي جملة صغيرة بس دايما الشب بيقولها

بيقولها امتى ولي

طب هو عمرو ما فكر ان النكد بتاع الست بسبب ان مش راضي مراتو او حبيبتو

ناسيها مثلا وان المشكلة بي هو مش فيها ؟!؟
مثلا شوفو لما ابراهيم الي هو في الحقيقة محمد خلقي بيقول اي دة دليل ان كلامي الي فوق صح

مريم - منة شلبي بتقول ل ابراهيم


مريم: مابقتش تحبني
ابراهيم: عندنا بيت في مصر نتكلم في، عديها
مريم: بيت ؟! البيت الي كل ما اكون في يا اما ماتقيش في يا اما تنام وتسبني


شوفتو مش قلتلكم يعني هو سبب النكد بالاساس

لو مهتم بمريم ماكنش في النكد دة

صح ولا اي رائكم؟!؟


المقطع الي جاي هو اجمل جزء بالنسبة لي في الفلم
عشان حالات كثيرة في الواقع موجودة
شوفو كدة، لما مريم بتحاول تعرف هو ابراهيم مالو بيتلكك



مريم: يعني اي
كل حاجة حتنتهي بالبساطة دي
ابراهيم: انا فاكرت كثير
من مصلحتك ومصحلتي ان
علاقتنا لازم تنتهي




على فكرة مازعلش مني الشباب بس دي كلمتهم المعتادة قال اي لمصلحتنا

مريم: مصلحتي اي في مصلحتي اني ضيعت سبع سنين معاك
مصلحتي فين وانا حياتي كلها وقفتها ليك
اقطعي مع صحاب القدام حاضر
مش حنقدر نتجوز دلوقتي نكتب ورق عرفي حاضر
حتى ظروفنا تتحسن حاضر
ماحدش يعرف حاضر
احمل مرتين وانزل وبردو حامل


الغلط الي دايما بتوقع في البنت انها بتتنازل اكثر ومع حد مش بيستاهل
ولما تحب بتتجنن وتنسى نفسها عشان الي بتحبو وبعدين كل المصايب بتيجي على دماغها عشان الشب في الاخر بيسبها وهي الي حتكون المصايب فوق راسها

بس هو لي دايما البنات كدة

مش بنتعلم ولا اي؟!؟؟

ابراهيم: بلاش تركبي كل مصايب الدنيا فوق دماغي
انا لو معنديش ضمير انا مش خسران حاجة من علاقتنا بشكل دة


دي كمان كلمة الشباب قال اي هو كويس وبيخاف عليها

متاسفة بعلق وبقطع الكلام عليكم

كملو ابراهيم قال اي

ممكن استمر معاكي واضيعلك بقيت عمرك
النهاردة احسن من بكرة


مريم: لي
لي النهاردة ولي بكرة
لي منعلنش جوازنا
ولا خلاص الحب الي قعدت توهمني بي راح
وزهقت من اللعبة الي قعدت تتسلى بيهاسبع سنين


طب هي الوحدة لي بتتنازل كدة وتضيع عمرها بالشكل دة

مش عارفة والمشكلة اوقات كثيرة البنت بتلاقي حد يحبها بجد ويحترمها وشاريها وهي بتروح للي بايعها

هو اي السر بقى

اي رأي البنات في الموضوع دة

ابراهيم: انا ماكنتش بتسلى بيكي
انا حبيتك ولسة بحبك بس الجواز يلزمو حجات غير الحب


يا سسلالالالالالالالالالالالام لسة بحبها بس الجواز عايز غير الحب
عايز اي يعني
هو احنا مش شايفين الي بيتجوزو بس مش بحبو بعض
سنة ولا سنتين المشاكل بتولع بنتهم يا يعيشو مش طايقين بعض يا يطلقو في النهاية
هو الحب بقى حاجة رخيصة ومش مهمة
ولا احنا نسينا معنى الحب

طب شوفو ابراهيم قال اي الحجات :انهم مختلفين
مختلفين في حجات كثير
ولا عاوزانا نتجوز النهاردة ونتطلق بكرة


هو اكيد في اختلاف بين البشر ولا مش معقول نكون متشابهين
هو دة ممكن يكون سبب مهم عشان اثنين مايرتبطوش مع بعض؟!؟

مريم : كل حاجة ماكنتش عجباك فية غيرتها
عشان ارضيك


هو الواحد بيتغير بجد عشان يعجب الي بحبو
ولا بيوهم نفسو
ولا مش لازم يغير في نفسو والي يجي يحب يحب الواحد بكل ما في
بس مش ممكن يعني يجي حد يحب كل حاجة
زي ماقلنا في اختلافات غير ان مافيش انسان كامل

ابارهيم: اديكي قولتيها
عشان ترضيني
مش عشان مقتنقة ان سلوكك وطريقة حياتك زمان كانت غلط


طب يعني هو كان شريف مثلا هو كمان كان بيغلط ؟!؟
وعشان هي قالتلو ان كان في قبلي علاقة واحدة خلاص ماينفعش
ولي بيقبل على نفسو يغلط وهي تسامحو بس هي لو علطت يا خررررررررراشي مش حينسى دة العمر كلو ويفضل يعاتبها لآخر العمر

مريم: كانت غلط والله كانت غلط
وقلتلك دة بدل المرة مليون
انا كنت مستهترة و ضايعة وربنا بعتك ليا عشان ابقى بني ادمة ثانية
ابراهيم : دة مش صحيح انت بتخدعي نفسك
انت نفس البني ادمة
واراهنك لولا انك بتخافي زمانك بقيتي زي ماانت
اني اخاف على زعلك وحاول ارضيك ابقى وحشة واستاهل ان
مش قصدي كل الي اقصدة اني عاوزك تريحي نفسك لو كنت اسعد في حياتك الاولنية ارجعليها

مريم: الي يسمعك يفتكر انك لمتني من تحت عامود في شارع جامعة الدول
انا كنت مستهترة بس ماكنتش صايعة عشان كان عندي علاقة واحدة قبل مااعرفك
انا اشرف من ناس كثير


شوفتو حتى لما اعترفتلو وكانت صادقة معا وكمان حاولت تتغير وهو مش ناسي ولا مقدر هي بتعمل اي
طب هو الراجل عاوز اي
عاوز واحدة تعمل نفسها ملاك ومؤدبة
والله اوقات بتعصب
بعرف بنات مهببيين في حياتهم
بس لما ينشنو على شب
يقومو عاملين نفسهم ملاك
ويكدبو على الشب ويعيشو دور البنت الرقيقة البريئة
هو الرجالة بيعجبهم الموضوع كدة
قولولي
طب ازاي الواحدة تبتدي حياتهم مع شريك حياتهم على الكذب
طب لو ابتديت كدة ازاي حتستمر؟


في عندي كلام ثاني اقولو عن الفلم
بس خلينا نخلص من موضوع مريم وابراهيم دة

والبوست الي جاي حيكون جزء ثاني من الفلم






24 comments:

Nani said...

slam alikm
ana jit a7jz dor wa raja3h mn tani
7si2 warj3lk

Nani said...

السلام عليكم
لا ده انا شكلي حجزة شباك وبلكونة
بصي يا حبيبتي


مصلحتي ايه مصلحتي اني ضيعت سبع سنين معاك....ء
عبيطة وتستاهلي

انا لو معنديش ضمير انا مش خسران حاجة .....ء
يا سلام راجل مؤمن صحيح ورع اسم النبي حارسه الافندي ده

ابراهيم: انا ماكنتش بتسلى بيكي
انا حبيتك ولسة بحبك بس الجواز يلزمو حجات غير الحب
يا سلام دلوقت افتكر لا نبيه اسم النبي حرسه

ولا عاوزانا نتجوز النهاردة ونتطلق بكرة
يا خويا اتجوزني وطلقني مفيش مشكلة مش احسن من الفضيحة؟

مريم : كل حاجة ماكنتش عجباك فية غيرتها
عشان ارضيك
ابارهيم: اديكي قولتيها
عشان ترضيني
مش عشان مقتنعة ان سلوكك وطريقة حياتك زمان كانت غلط
نعم يا روح امك ؟

مريم: كانت غلط ....ء

غبية تقوليله ليه يعني هو حنين ومسامح للدرجة ديه؟
وجعتي قلبي
انا مشفتش الفلم ده بس لازم يسموه
وجعا
كئبتيني ربنا يسامحك
انا لو منها اديلي بالجزمة ومنه لله

sally said...

اولا السلام عليكم
ثانيا احب احيكي علي المدونه بتاعتك لانها فعلا اكتر من رائعه و خصوصا اغنيه فيروز
نبدا بقي في موضوع ويجا
انا واحده من اكتر المتحمسين لخالد يوسف و الفيلم فعلا رائع و انا بحبه جدا
و علاثه مريم و ابراهيم في الغيلم انا بعتبرها اكتر القصص واقعيه في الفيلم
و يمكن هي اللي بتحصل فعلا
و خصوصا موضوع الصحاب و الكلام ده
طبعا انا مش هحط كل اللوم علي الشاب لان البنت كمان عليها غلط بس الفكرة ان عواطف البنت و مشاعرها بتبقي اقوي عشان كده بتقبل ان هي تتنازل عشان العلاقه تستمر علي امل انها توصل بالعلاقه دي لحاجه
انا في انتظار بقية كلامك عن الفيلم
و تحياتي مرة تانيه

مريم said...

بصراحة مش بحب اسلوب خالد يوسف مع انه شاطر بس فى حاجة بينى وبينه
الراجل بيطرح فكرة انا شخصيا ممكن انحاز ليها
العدل
بغض النظر عن الاخلاق وكل ده وده اختلافى معاه
منقدرش ننكر ان الشباب دماعهم اتملت صراصير والمجتمع هو اللى رباها عندهم

بس متهيالى انك عارفة وبغض النظر عن كلام ابراهيم انه اصلا مجبهاش فى الفيلم
بس النفسنة بتاعته دى بنسمعها كل يوم
المشكلة ان الحب مغرى بالتخلى عن الكرامة
والبنت بتشوف حبيبها كل حاجة
معذورة بجد اسالينى انا
بس بجد انا زعلت انها حاولت تنتحر
كان لازم تعتبره ماضى
المشكلة ان المجتمع مش بيسامح البنت ولا هى بتسامح نفسها والولاد بيقضوها ولا كان حاجة حصلت

يعنى
انا مستنية بقيت انطباعاتك عن الفيلم
سلام

Lemonada said...

ناني
ازيك يا عسولة
دانتي حجزتي المدونة يوم كامل في اي
انا حاسة رفعت الضغط عندك
ههههههه
متعصبة وحتيدي الواد بالجزمة
معقولة طب كدة مايصحش ممكن تدي بالنار مثلا عشان ترتاحي وتريحي ضميرك
هههههههه
تحياتي

Lemonada said...

sally
اولا مبسوطة جدا للزيارة
يا ريت من زمان كاتبت عن الفلم عشان تيجي تشرفيني
بخصوص المشاعر البنت لما تكون صادقة مع الراجل للأسف الراجل مش بقدر دة خالللص
بالنسبة للمشاعر انت عارفة البنت انسان رقيق وعبيط هو صحيح مش كل البنات
بس البنت الرقيقة الصادقة هي الي في الاخر بتروح عليها
تحياتي المنعشة

Lemonada said...

مريم
يااااااااه يا مريم
كلامك صح جدا
هم دايما بيقولو كدة معلش هو راجل
يا سسسسسسسسسسلام والمشكلة ان جيل ورة جيل بيتربى على نفس المبدء حتى لو عاش برة واتغرب يرجع بنفس العقلية دي
الواد واد والبنت بنت
هو مسموح يعمل كل حاجة البنت عيب
بخصوص انها كانت حتنتحر و كان لازم تعتبرو ماضي
ماضي يا مريم...... ازاي
دي عمرها معا
احنا البنت مننا لما تحب شهر ولا شهرين وحد يسبها تكتئب وتتجنن ومانتساش خالص خصوصا لو حبت بجد
فما بالك لو كانو سبع سنين و عملت الي هي عملتو
انا مش بقول ان الانتحار صح بس برضو لازم نحط نفسنا مكان الشخص الثاني
عارفة لو كل واحد قبل ما يعمل حاجة يفكر في الشخص الثاني ويحط نفسو مكانو ويتصور هو كان حيعمل اي ويحس في اي كان حال الدنيا اتغير
تحياتي :)

tar7elba7r said...

بصى بقى الموضوع ده جميل اوى
بس من الاول
هى فرطت فى حاجات
تخليه يعم ل اكتر من كده
موضوع كده

tar7elba7r said...

على فكره
بورسعيد بتسلم عليكى

Lemonada said...

طرح البحر
يا محمد بلاش الكلام الي فوق
غير بسرعة التعليق
ههههههههههههه
لاء كدة موافقة
عاوزاك تعلق على الاجزاء الي عند ابراهيم
يعني لي الشب مش بحب النكد وهو مش بلاحظ ان سبب النكد وكل الامور الي عاملها ابراهيم
خليك مكانو واكتب التعليق من ثاني
تحياتي لبورسعيد

Sдmo said...

السلام عليكم

ابصى انا بصراحه كده مش مقتنع بالفيلم ده من اول مره دخلته سينما وان كنت مقتنع بشغل خالد يوسف فيه جدا
بص بصراحه انا عايز احيكى بجد على تحليلك للمشهد بالشكل الرائع ده
ده انتى تقريبا عملتى حاجه كده فى الدراما اسمها (مشهد موازى)

اما بقى عن رأيى فانا محتاج بوست كامل عشان الموضوع ده مهم جدا واى كلام مختصر فيه هيبقى ناقص وغير واضح
بس عموما انا عايز اقولك ان مابنى على باطل فهو باطل
يعنى بصراحه كده اى انسان محترم وبيحب واحده بجد عمره ما هيقبل ابدا انه يحطها فى وضع زى ده
كده هو بيلعب بيها من البدايه وصدقينى الكدب والخداع عمره مابيتصلح
وانا مش مع رأيك - فى الموقف ده - ان البنت مسئوله زى الشاب لسبب بسيط جدا
البنت لما بتحب بجد بتكون عايزه تفضل جنب الانسان اللى بتحبه قدام الدنيا كله
تحبه ويحبها ويكونوا دايما مع بعض
هو اللى لعب بيها وبمشاعرها واتخلى عنها
يعنى هيا اتخدعت واتجرحت واتلعب بيها
غلطها بقى انها وثقت فيه ؟! طب ماهو لازم تثق فى الانسان اللى بتحبه
يعنى كده بنساوى الجانى والضحيه بحكم واحد وده غلط طبعا

اتمنى اكون قدرت اوصل وجهة نظرى
وتحياتى ليكى مره تانيه على التحليل الرائع للمشهد


ســامح جــوده

Lemonada said...

samo
سامح ربنا يكرمك يا استاذ مش عارفة انت كبير ولا عمرك من عمري بس استاذ :) ربنا يكرمك
اهو مش عارفة ابقى ممثلة كويس ابقى محللة وناقدة للافلام :)
ربنا يكرمك وشرفتني بجد مبسوطة
ومش مصدقة في حد بينصف البنت الايام دي وخصوصا راجل
تحياتي واحترامي المنعنش خالص

إبـراهيم ... said...

محتاج أرد عليكي باستفاضة يا ليموانادة ... هانم، اعبري ده مجرد مرور، لا سيمـا إني عامل مدونة كلام سيــمــا ، وعندي رغي كثييييييييير ع الفيلم دجه ، من ساعة ما شفته



تحياااااااتي

Lemonada said...

ابراهيم
ازيك يا معلم
بحالو اني ادخل المدونة بتاعتك ومش بعرف اول مادخل بتقفل ثاني واوقات بس اعوز اكتب تعليق مش بينفع :(
اكتب باستفاضة زي مانت عايز
المدونة مدونتك

مدحت محمد said...

ازيك ياليمونادا
الفلم حلو وفكرته روعه بس انا خالد يوسف بحتقره بسبب اللقطات اللى فى افلامه
الصراحة
تحياتى

Lemonada said...

doha
صراحة اول مرة شفت الفلم دة كان شعوري
بس حاول تنسى المشاهد وتركز على اللقطات الحقيقية
بالنسبة ليا في المرة الثانية لما حضرتو كنت بقدم اللقطات دي عشان اعرف اركز في الفلم :)
تحياتي

Anonymous said...

اناسمعت الفيلم لمره واحده بس وللاسف مش فاكر الحوار بس عجبنى الفيلم وتشابك العلاقات الى فيه والى معجبنيش اكتر حاله الشك الى انتابت شريف منير فةى الفيلم وتسامح هانى سلامه مع المطربه مش فاكر اسمها

غمض عينيك said...

والله ياليمو انا هاحبطك
انا بصراحة مركزتش فيه اوي كده للدرجة دي
في افلام مابحبش اركز فيها ولا اشغل دماغي

بس في حاجة واحدة ركزت فيها في الفيلم يمكن كمان اكتر من السيناريو وهو الاخراج الرائع
بجد بجد تركيب المشاهد وترتيبها وتداخلها مع بعض كان رائع رائع جدا

خالد يوسف بجد عمل شغل جامد اوي وعجبني

صباح النعنشة عليك ياليمو
ممد سمير

Lemonada said...

رئيس جمهورية نفسه
احسن حاجة انك مش فاكر اسم اللي حبها هاني دة احسن حاجة بس اصلي انا كمان مش حابة الفلم عشان كدة كتبت السيناريو عشان عاوزاكم تفسرو كلام ياما بنسمعو في حياتنا وبنعيشو
ركز في المقاطع الي كاتباها وعلق وانسى الفلم كانك بتشوف حاجة جديدة
مستنية تعليق ثاني
----------------------
محمد ازيك يا معلم مش بقولك عينيك مفتحة :)
شوف بقى بجد يا جدعاااااان محتاجة تعليق انسو الفلم مافيش فلم ركزو بس في كلام ابراهيم لي الشباب كثير منهم بيعملو كدة ولي الكلام نفسو بجد موجود وبيتقال
انت راجل و صحابك في منهم زي ابراهيم
ممكن تعلق على الكلام الي قالو ابراهيم؟
متشكرة

Ehab said...

بجد اسلوبك لذيذ قوي
بس انا كمان عايز اعلق على كلامك انا مش هاعلق على الفيلم انا هاستغل تعليقك واعلق منه هو
ماشي
اولا بتتكلمي عن انه زهق منها ومن النكد وبتستغربي ليه
بصي يا عزيزتي تفتكري علاقه دامت اكتر من خمس سنين وعلاقه كامله يعني زي اي اتنين متجوزين اكيد اتعود عليها وراحت زهوة الحب في الأول وبقت زي اي اتنين متجوزين عادي خلاص الحب هدي والشوق راح مش قصدي ان الجواز كله كده بس غالبية الحالات اللي بتعيش ذي ما تيجي معاها ومبتحاولش تجدد في حياتها بتكون كده المهم هو برده خلاص مبقاش في حاجه عندها مش تحت امره كل اللي عايزه اخده وببلاش بدون مسؤليه ولا اي حاجه
فطبعا اول ما يزهق شويه او نفسه تروح لحاجه تانيه لازم يسيبها
بعكس لو كانوا متجوزين اكيد كان هيدور على حل قبل ما يبيعها كده

وبعدين هي الستات فعلا غاويه نكد شويه مش علشان بيحبوا النكد بس علشان بيخافوا قوي ليخسروا حبيبهم وهو في الأول بيكون مبسوط بخوفها عليه لكن بعد شويه بيزهق ويحس انها كده مش واثقه فيه او بتخنقه

حاجه تاني برده فكرة انها ضحت كتير علشانه وطبعا هي غلطانه لأنا ضحت بحاجات مكانش ينفع اصلا انها تضحي بيها
مش هاقولها لأنها مفهومه

البنت لما بتحب بتبقى مجنونه بحبها
معاكي كل الحق
لكن الرجل ولو كان مجنون بحبه في الأول بيجي عليه وقت او لحظات كده وبيهدى شويه
حاجه اخيره علشان متزهقيش مني

كل حاله تختلف عن الأخرى يعني فيه راجل بيحب ياخد على قفاه ويحبها تضحك عليه وتفهمه ان هو اول واخر واحد برغم انها عايشه حياتها على الأخر
هي في ناس كده
مع ان الحياه المبنيه على الصراحه بتكون اقوى وافضل كتييييير قوي عن الحياه المبنيه على الغش والتدليس

بس هي في ناس كده دماغه راكبه غلط
مثلا تلاقي واحد ماشي جنب مراته في المصيف وهي لابسه ميني جيب والشباب عيونهم هتاكلها وهي عيونها بتلف في العيون كلها تستمتع بإعجابهم بجسمها وهو ماشي جنبها شايف انها مخلصه ليه هو بس وعامله ده كله علشانه هو

هي قدرت تعيشه في الوهم ده وهو عايز يعيشه
يبقى ربنا يهني سعيد بسعيده

ما علينا
في الأخر احب اقولك اللي بيتبني على غلط بيبقى كله غلط
والصراحه هي اهم دعامه لأي علاقه
والتضحيه مهمه ورائعه بس لمن يستحقها

كفايه فذلكه كده لحسن حد يقولي بس انت مش فاهم حاجه

سلااااااااااااااااااااام

أحمد سلامــة said...

انا الفيلم عجبني اخراجا بس
لكن بردو في حتة علقت معايا جدا جدا كان هاني سلامة قالها عن اننا لو حاولنا نكره اي انسان لازم هنلاقي مية الف طريقة وسبب عشان نكرهه
ونفس الموضوع لو حاولنا نحب نفس الانسان

بس كده
دي علقت معايا جدا

Lemonada said...

الشنكوتي الكبير
اي يا عم شنكوتي
اي التحاليل النفسي والعقلي والصحي دة
والله انك تحفة
بس حبيت جدا النسوان غاوية نكد ششششششوية
هههههههه
بس الحمد الله كنت منصف عشان شرحت لو كانت عاملة نكد بتكون عاملة لي
هي بتكون خايفة علي وهو بكون مخنوق منها
عارف حاجة صحيح جدا كل حاجة قلتها
بس اكثر حاجة عجبتني هي ان الراجل بس يحب بحب قوي بجد بس بعد فترة بهدي عارف لي عشان عقلو بيتحكم بي مش زي البنت
ولو الراجل حكم عقلو و كان جمب الي بحبها وواضح الموضوع دة وهي اتفهمت الموضوع يبقى تحفة جدا :)
اما موضوع التضحية اكيد لو هي عاوزاة وهو عاوزها مش المفروض تتضحي بالحجات للدرجة دي كل حاجة في وقتها جميلة
وزي ماقلت ربنا يهني سعيد بسعيدة
وعلى فكرة انا استمتعت جدا وانا بقرء التعليق بتاعتك :)
تحياتي الجامدة لاسكندرية

Lemonada said...

احمد ازيك
والله دي اكثر حاجة علقت عندي عشان كدة رجعت شفت الفلم مرتين في البيت عشان قلت لو ركزت شوية اكيد في كلام ثاني جميل في الفلم لو استثنينا الحجات الهبل الي في

Hannoda said...

حبيبتي ليمو

عاوزة أقولك على حاجة

فيه حلقة مفقوده واسعة جدا بينا و بين الشباب

و هي

ان فيه مبدأ عندهم مش عندنا

هو التسلية.. أو تقضية الوقت

البنات في الأغلبية منهم بيبداو علاقة بنية الحب... بغض النظر عن تواجد الحب بالفعل أو لأ لكن النية هي الحب.. أو الجواز

لكن الشبابب في أغلبيتهم بيبدأو علاقة أو اتنين في حياتهم بس بالمبدأ ده
لكن باقي علاقتهم هي تجربة
مرافقة لبنت

ولو حطيتي الاعتبار ده في تفكيرك حاتفهمي الحكاية ماشية ازاي

لو انت الشاب.. اعتبري نفسك هو
و شفتي بنت عجبتك... بس عجبتك.. مش حبيتيها

مبدأ المرافقة و تقضية الوقت هو ثقافة مجمتع.. مش عيب لما أكون على علاقة طايرة ببنت انهارده و غيرها بكرة

اذن.. حاياخد الخطوة بدون أي تردد

عادي.. ايه اللي يمنع

بس
اللي يمنع ان البنت بتدور على الحب
و الجواز

يبقى لازم حايدخل بالمبدأ ده كصورة يقنعها بيها

مستحيل حايقولها ايه رأيك نرافق بع فترة و نقضيلنا كام شهر لحد ما نزهق

فتبدأ العلاقة

بتستمتع في البنت بمعاني الحب.. و بتحاول فيها تكتشف فيه أكترو تكشف نفسها أكتر..
وهو بيستمتع بالرفقة.. بالجو العام للعلاقة
لحد ما يوصلوا لنقطة زي اللي واقعين فيها ابراهيم و مريم
هي مشت المشوار كله لحد ما وصلت لمرحلة تلزمهم الارتباط الرسمي.. وده بالنسبة لها بر الامان و بداية الاستقرار

في اللحظة ده بتطالبة بالتزامات الحب و الواز
وهنا يبدأ يبان انه معندهوش اي التزامات من ده
لانه معندهوش مبدأ الحب اساسا

فيصطدموا
هي بتبدأ و هو بينتهي

هي كلامها منطقي.. حبيتك و عرفتك و فهمتك و انت كذلك.. ليه نستمر على نفس الحال,, ليه ما نبدأش

وهو برضه كلامه الداخلي منطقي

عرفتك و فهمتك و حفظتك.. يا نفضل كدده مرتاحين.. يا خلاص كفاية

لكنه مستحيل ينطق بالكلمات ده

و لما بيقولها مصلحتك بيقولها بصراحة و مايستعبطش

بجد

فعلا مصلحتها تنهي العلاقة.. لانها لوحدها اللي بتخسر

و مصلحته هو كمن مادامت وصلت الحكاية معاها لحد الزواج انه هو كمان ينهي العلاقة لانها حاتتحول لحساب و عتاب وجو تاني غير اللي كان هدفه من البداية

ده هو تفسير اللي بين مريم و اباهيم

ومش دايما الشاب بيكون بالامبالاه ده

يعني مش دايما كل العلاقات بيبدأها بنفس المبدأ

لأ فيه مبررات تانية لبداية العلاقة عند الشاب غير ده زي
- قابل بنت بتحبه.. فقال يبدأ العلاقة يمكن يحبها
- قابل بنت حس انه بيحبها فبدأ العلاقة و اكتشف العكس بس استخسر يقف و يقول خلاص

بس في كل الحالات .. العقة بتستمر فترات طويلة.. هي ماشية سكه.. وهو ماشي سكة تانية

كل واحد في سكته رايح لنهاية هو عارفها كويس.. بس للأسف كل واحد رايح لنهاية عكس اللي رايحلها التاني

مش معن كده ان الشاب ما بيحبش و ات البنت بس اللي بتحب
بالعكس

الشاب لما يبدأ علاقة مبدأه فيها الحب.. بيضحي قوي.. بيحب قوي

لكن المشكلة ان الشباب علاقاتهم كتير... لو فيهم مرة حب بيكون معاها مرات تقضية وقت
لان المبدأ عندهم و عند المجتمع كله مقبول
اما البنت فهي لو حتى علاقاتها كترت.. بتكون دايما بتدور على حب و على نهاية بالزواج.. لكنها بتفشل

و بالطبع كلامي بيلغيش الواقع اللي بيقول ان فيه بنات كتير بيبداو العلاقة من غير أي دافع.. أو بأي دافع غير الحب

لكن كل كلامي عن الاغلبية في البنات و في الشباب.. المعتاد أكتر... وهو ده سبب الفجوة الواسعة بينهم و بين بعض

يعني مريم بدات العلاقة بدافع الحب الشديد

ضحت و اتنازلت بتصور انها بتبني اساسات كيان دائم و بيكبر مع الايام

اما هو بدأ العلاقة رغم انه عارف كويس جدا انه بيحب شخص تاني.. وعمره ما حاول ينسى الشخص التاني.. ولاعمره قرر الجواز من مريم.. كل الحكاية ان مريم بتحبه و هو شاب و محتاج اللي يدلع و ياخد باله منه و بس
و عشان يكون للعلاقة شكل جيد و مش صادم.. كان لازم يجاري الحب اللي جواها بمشاعر كالغيرة و التملك و ما الى ذلك من مشاعر الحب اللي الكل عارفها

صدقيني كل ده مافهوش أي حاجة تزعلنا من الشباب.. ده ثقافة عربية قديمة.. بنصطدم بيها دلوقت بوضوح لان البنات أصبح مجالهم في الحتكاك بالشباب أوسع و أكتر صراحة

الغلط عندنا زي ما قلت

ليه انا لما بحب بلغي تفكيري

سهل جدا لو تفكيري ملكي اني أفهم ان كان علاقته بي حب أو لأ

و بصراحة شديده
كتير مننا بعد ما نمشي كام خطوة في مشوارنا .. احساسنا الانثوي بيقولنا.. ده ما بيبحبش

و برضه بنكمل استجابة لفرحتنا بالحب و بالقرب منه

أعتقد مريم اختارت عذابها و مش من حقها تعتبر نفسها ضحية

أكيد 100% ظهر عدم حبه ليها قدام نيها ألف مرةو تجاهلت الفكرة و كذبتها بسرعة بسرعة و دارتها عشان ماتشةفهاش


ياااااه
رغيت كتير يا ليمو

بس الموضوع مليان

ربنا يقدرك و تردي