Saturday, December 8, 2007

وحشتيني يا مصر



وحشتيني يا مصر

ولأول مرة من 6 سنين حقضي العيد بعيد عنك

بعيد عن اعز اصدقاء ليا

الي معاهم بنسى نفسي وبحب الدنيا من جديد، وبحس ان لسة في خير فيها

وحشني زيما اخر العنقود في الشلة بتاعتنا، مع انه دايما بيتمئلس عليا بس من غيرو مش بعرف اتبسط مع اننا دايما نتخانق

زيما انسان طيب جدا، مزز الجامعة بتاعتو مش سايبينو في حالو، ربنا يكون في عونو

واخد البكالوريوس دكتوراة ودياما بقولو يابني خلص بقى انا زهقت عنك

بس بجد هو بقالو سنتين بيدرس بجد بس مش عارفة الحظ معا عامل كدة

وحشني ميدو اخو الصغير، دة الكتكوت بتاعي

دايما بنهزر ونعمل افلام مع بعض على زيما ودايما بيوقف معايا لما زيما يغلس عليا

وحشني اتش وواحشتني طيبتو وحنيتو بس منها لله بقا القروبة الي كان حيتجوزها

بقالي فترة مش عارفة عنو حاجة بس بطمن علي من الشلة

وائل الي هو سبب اسم ليموناضة

في الحقيقة هو لما عرفنا بعض كلنا كان زيما دايما يوقع او تحصلو مصيبحة فقام وائل اطلق عليا اسم وش المصايب

وانا قمت مقهورة منو جدا وهو كان لابس جاكيت اصفر قلتلو طب روح وانت زي الليموناضة :)

بس قبل ما افتح البوست قلتلو اخدت اسمك معلش

وائل شب طموح جدا، دماغ ما شاء الله علي بيعمل مليون حاجة بيشتغل، وبيدرس ،وبيكمل ماجستير

وكمان بيغلس عليا

ههههههههههههههه

بس هو العاقل فينا في الشلة وبيفكر بالعقل

وهو من الاشخاص الي بيتكلم عادي وكل الناس حولي بيكونو واقعين من الضحك على كلامو

ينفع كومديان جامد جدا وعندو حركات وكلمات خاصة بي

مثل : لما نسمع فضل شاكر في اغنية يا غايب

يقوم قايل ها ها ها

او مثلا بيتكلم عن حاجة مش بحبها او مش طايقها يقوم قايل بواء


وحشني فايد، فايد لما عرفنا كان خاطب ودلوقتي ما شاء الله متجوز وعندو عيلين وربنا يكون في عونو عشان والدتو مريضة يا رب تقوم بالسلامة

فايد ابن مصر بجد ومجدع وبيضكنا جدا جدا حتى وائل الي هو ابو الضحك كلو لما يكون فايد معانا كلنا تلاقينا على الارض من كثر الضحك، عندو ذوق جامد في ترتيب البيت ولما تعوز تروح شوبينغ روح مع فايد


واحشني عماد الي مابيعملش حاجة الا باكل باكل

والمشكلة ان مش باين علي خالص اصلو رفيع واوقات بكون رفيع مع كرش وازاي دي بتحصل مش عارفة

لما نروح ناكل ونشبع يقوم قايل استنو ماحدش يرمي حاجة حرام

حاتو الاكل انا حاكلو

طب يابني مانت واكل معانا في اي

بس الف صحة علي بجد

على فكرة عماد شخص في غاية الحساسية وبحب والدتو جدا وبجد ربنا مايحرمهوش منها

وحشتني طنط اسماء، غاية في الحنية وطيبة والرقة

وسالي الطيبوبة العسولة الي كان نفسي اتعرف عليها من زمان

واخيرا الصيف الي فات اتعرفت عليها بنت مش زي اي بنت مصرية وهي الي خلتني اشوف الفرق بين البنت المصرية الي عايشة في مصر والبنت المصرية الي في الغربة

بنت ترفع راس مصر بأدبها واخلاقها وعاقلة جدا وعارفة هي عايزة اي ومعاها ومع عائلتها بحس نفسي وسط عيلتي واكثرومش بحس بغربة خالص

أما مها وبنتاها القروبة دانة

دانة دي بنت تاعبة مامتها جدا ولما اكون في البيت عندهم تيجي تحشر نفسها بيني وبين ميدو وزيما

والله البنت دي غريبة شكلها بتغار على خالها ميدو وزيما مع اني دايما بقولها يابنتي دول اصغر مني ب 3 و5 سنين

بس اكيد دي عايلة ومش بتتكلم وبتديني نظرة كدة فيها كره غريب

اقوم قايمة وداخلة المطبخ عند طنط اسماء


وحشني الحسين وعصير القصب ومسجد ست زينب، الحرنكش الي مش بحبو خالص وعصير المنجا في المقطم او كوب نسكافة جامد على الاربعة الصبح وانت بتشوف شروق الشمس في المقطم بينور مصر كلها

ياااااااااااااااااااااااه والهوا في شهر ياناير يكون بااااااااااااااااررررد جدا

وحشني سينما جلاكسي، النيل، فندق الحياة والطابق الاخير ومنظر النيل من هناك يجنن

وحشني ستارستيز والتابعي والدمياطي

وحشني كوك دور جدا والبطاطس بتاعتو وهارديز

وحشني الهرم واهلو بشوارعو الضيقة و البيوت القديمة والناس الي بتصلي في شوارعها في اول ايام العيد والبقر والجاموس والخواريف الي مالية المنطقة عشان تندبح وتتوزع ويعم الخير على الكل

والست الي كانت تصحينا من وش الصبح في العيد وهي بتنده على ابراهيم وبرضو بارهيم ماكنش بيرد عليها

هو في حد ينده على حد في ايام العيد الساعة 5 الصبح

ولا صوت بياع القوطة والكاز يا سلالالالالالالالالالالام

يا جدعان احنا طول اليوم صايعين في الشوارع هي ساعة الي عاوزين ننام فيها ارحموني

بس برضو بحب الهرم


وحشتني الدوشة وريحة البنزين الزفت

وحشتني طريق اسكندرية الصحراوي وسينما جود نيوز على الطريق

وحشني رن أواي وقهوتو

وحشني جنانا في افريكانو والقردة العبيطة حوالينا والاسد الي نايم وواخد حاجة مضروبة


واحشني لمتنى لما تخرب عربية فايد ونكون سبعة في عربية وائل


او لما نكون في عربيتين ونتجنن في شوارع مصر ونزنق بعض ونسرع


لما ناكل سينابون في العربية ومالية نفسي شوكولاتة ومالية كل الي حواليا كراميل


ويقوم وائل يقولي يا بنتي انت بتوكلي العربية كلها معاكي


ههههههههههههههههههه


على كدة مش حخلص خالص


حبقى اقولكم عن المغامرات بتاعت مصر في بوستات كثيرة


بس بجد واحشششششششششششاني يا مصر


ومش عارفة حيكون العيد دة عامل ازاي وانا بعيدة عنك :(


ملاحظة: الي ماسكة العلم دي ليمو:)

38 comments:

Anonymous said...

والله ياليمو أحنا الي هنبقى مفتقدينك بروحك الحلوة دي وأنا كان نفسي اشوفك قوي ولسة والله عندنا أمل اشوفك فيالعيد سلامي ياقمر ليكي ولاهل الأردن ياغالية

Anonymous said...

جميلى زادت اتنين واحد ومش حتلحقى تتعادلى تانى :D
معلش يا ليمو استحملى وعوضيها فى اجازه ولا اى حاجه تانى بس حلو بجد يا بنتى دنتى واخده تخاريم مصر حاره حاره وشارع شارع
صباحو لف فى الشوارع يا معلمه
غيرى السونج باغنيه ورده وحشتونى حتكون افظع مع البوست

Anonymous said...

البت بيبو سبقتنى يلا ربنا على المفترى

Lemonada said...

قلوب حائرة
بيبو
يا عسولة والله وانا نفسي اشوفك
ان شاء الله يكون في اجازة قريبة وانزل مصر
بس المشكلة ان الشلة المجنونة مش بتفضى خالص الا في العيد
يلا بقى ربنا يسهل :)
-------------------------
محمود
شوفت بعرف مصر اكثر من اهلها:)
مش قوي جدا هو ناقص عليا وسط البلد
ان شاء الله المرة الجاية حبيت هناك
وبخصوص اول تعليق معلش بقى خيرها في غيرها بيبو متابعة معايا حتة حتة :)

اسكندراني اوي said...

يعني انا بقى الطم ولا اعيط ولا اعمل ايه بالظبط

حرام عليكي السكاكين اللي بتقطعي بيها فيا

مش اول عيد بره يا منعشه
عدي عدد الاعياد اللي قضيتها بره مصر واغلطي

كان الله في عونك
وعوني
وعون كل مصري بيعيد بره مصر

مافيش مناسبه تستطعمي بيها بجد الا في مصر لا رمضان ولا عيد صغير ولا عيد كبير ولا راس السنه

في مصر الايام دي بيكون ليها طعم تاااااني

اه ياااااااااااااااااااااااااااااااااااني

Lemonada said...

اسكندراني اوي
ماتفكرنيش والنبي
عارف 1/1/2007 كانت في مصر مش حقولك عن الجمال بتاع السنة كلها كان عامل اي صحيح كانت السنة في مشاكل بس طعمها غير عشان بدايت السنة كان من مصر وفي مصر
معلش يا اسكندراني مش قصدي افكرك
بس نعمل اي
الله يكون في عونك
:)

Amr Ahmed said...

ترجعي بالسلامة
انتي وكل اللي متغربين عن مصر

بس للضرورة احكام

السينيور said...

ان شاء الله تقضى الف عيد في مصر بعد كده

الغربة صعبة اكيد

ربنا يكرمك ويوفقك

yamen said...

والله انا زعلان انك ماجتيش مصر السنة دي يمكن اكتر منك كمان
عشان انا كان نفسي اشوفك
بس ملحوقة
ان شاء الله السنة الجاية تيجي و تقضي اجازة سعيدة
اشوفك ان شاء الله علي خير
تحياتي

yamen said...

نسيت صحيح
ليكي عندي كيلو كانتالوب
هابعتلك منه دلوقتي نص كيلو والباقي هاعمله عصير وافرق علي الناس كلها

:)

تحياتي

Lemonada said...

amer ahmad
ان شاء الله يا رب اقدر انزل مصر قريب
اكيد في حكمة عند ربنا ان المرة دي مانزلش مصر
مين عارف
-------------------------
شاب مصري مفروس
يا ساتر مفروس مرة واحدة وجيت تعلق على البوست دة :)
البوست الجاي ان شاء الله حكتب عن المنطقة الي حقضي العيد في
يا رب نشوف تعليقك دايما

Lemonada said...

yamen
أزيك يا دكتور :)
حنعمل اي بس
ان شاء الله الايام جاية
بس بخصوص الكنتلوب متشكرة بس المشكلة انت اخدت العصير وانا بحب عصير الكنتلوب مش الكنتلوب نفس
مش مشكلة المرة الجاية ابعت عصير سوداني :)

رئيس جمهوريه نفسى said...

ليمو
انا اتسرق ده اولا والبلوج القديم ادلت على يد واحد هاكر حسبى الله ونعمه الوكيل :Sوعملت واحد جديد ادى الرابط بتاعه
www.raeys.blogspot.com
ثانيا ليكى تاج فى البلوج الجديد مررته ليكى استلميه

Rain_Drops said...

أنا عمري ماحسيت بالغربة لإني عمري ماقضيت أكتر من أسبوع خارج مدينتي المنصورة ، لكن على كل حال ماتخافيش نحن وراءك كلنا و هنجيبلك مصر لحد عندك
http://cloudno5.blogspot.com/2007/08/blog-post_08.html
دي كانت تدوينة كتبتها زمان اسمها مصر يا ريت تفيدينا و تردي هناك

Lemonada said...

رئيس جمهورية نفسو
محمود انت بتهزر
بجد يا معلم انت اتسرقت
وانا بقول لي من امبارح مافيش بوستات عندك
ربنا على المفتري
وربنا يكون في عونك اكيد كتاباتك كلها راحت
معلش بقى
اكيد كدة ممكن تتشجع وتكتب اكثر واجمل
============================
rain drops
متشكرة على زيارتك هههههههههه
ولطف منك كدا انك تيجبلي مصر لحد عندي
والله انت سكر
وبخصوص التعليق وبوست مصر
انا سبتلك تعليقي
سلام يا عم

Muhammad Mammdouh said...

والله انتى دمك زى العسل ربنا يخليلك حبايبك

مريم said...

مين ده اللى متوحشوش مصر
انا شخصيا وحشتنى مصر جدا

عوءت اوى البلد دى

بس حتى وهى خربانة كده بحبها وده اكبر دليل على ان فيها سحر

بس ايه العلم النضيف ده!
تيجى بالسلامة يا ليمو
يمكن البلد تنعنش على حسك

Lemonada said...

MOHAMED MAMDO7
دة من شرب الكنتلوب والمانجا بقى دمي زي العسل :)
متشكرة للزيارة الخفيفة الجميلة دي
وآمين يا رب بجد يخلي صحابي وحبايبي حواليا
-========================
مريومة
ازيك يا عسولة
زي ما قلتي حتى وهي خربانة فيها كدة حاجة ساحرة
ام الدنيا بقى نعمل اي :)

Rain_Drops said...

أنا يمكن فهمي على قدي أو مش مستوعب الصدمة ، يعني انتي بحرينية و مش مصرية أصلا ؟ ما شاء الله ، طيب على كل حال احنا وصلنا 75 مليون و خلاص هنقفل باب القبول الحقي اجزيلك تذكرة في السريع
:d

سندباد said...

انا مقصر اوي صراحة ومكسوف من نفسي بس معلش ليا عذري مش كده ولا ايه
المهم باذن الله العيد يعدي عليكي وعلينا بخير كل سنة وانتي طيبة
تحياتي

Rain man said...

يااااااه
كل دول صحاااااااب ..!!!!!
انا مش جى احسد و لا حاجة بس ربنا يخليكوا لبعض
مش عارف ليه حسيت انى اعرفهم كلهم
و كأنى فعلا شوفتهم بعينيكى انتى
و عماد ده بالزات بلغيه تحياتى لانى من هواة الاكل زيه

بوست رائع و مدونة رائعة
تحياتى يا ليموناضة

Lemonada said...

rain drops'
هو مين جاب سيرت البحرين اصلا
يا عم انا البحرين لسة رايحالها الشهر الي فات اول مرة في حياتي
ما علينا
دمي مصري طحن ماتقلقش
و بخصوص باب التسجيل ماتقلقش
انا الباب دة بالأخص مش بيتقفل عندي
الحمد الله
===================
sendbad
والله انا سعيددددددة جدا بالزيارة دي
وكنت زعلانة عشان مش بتمر تمسي علينا
بس نعمل اي عازرينك
عشان القمر جيجي
يا رب يكون عيد سعيد عليك
======================
rain Man
ما شاء الله
يا عم في اي انت عارف مع مرور السنوات مش بنلتقي مع بعض مرة واحدة زي زمان
كل واحد او اثنين مع بعض
قبل كدة كلنا كنا مع بعض
ظروف الحياة والمشاغل بقى
يا رب بس نبفى كل طول العمر
تحياتي ومنور دايما ان شاء الله

مدحت محمد said...

ليمو
كمان ماسكة العلم
للدرجادى وحشتك
على العموم انا حاسس بيكى
العيد فى مصر طبعا
مختلف عن اى عيد فى العالم
ربنا معاكى
خالص تحياتى

sally said...

يا يا ليمو
انا اول مرة احس ان مصر حلوة اوي كده
و ان الغربه صعبه اوي اوي اوي كده
اكيد انتي كمان واحشاهم كلهم
و ان شاء الله ترجعي لاصحابك و لينا بالف خير و سلامه

عروس البحر said...

كل سنة وانت طيبة

عروس البحر said...

ترجعي بالسلامة

رئيس جمهوريه نفسى said...

كل سنه وانتى طييبه وتنعاد عليكى الاعياد بكل خير ان شاء الله

احساس لسه حى said...

عزيزتى
كل سنة وانتى طيبة
واكيد العيد برة مصر هيكون طعمة وشكله متغير بس العيد عيد وكل بلد ليها طعمها وناسها الحلويين
المهم مهما نبعد منساش اللى بنحبهم وخلى الغربه تقوى حبهم مش البعيد عن العين بعيد عن القلب والعقل
ترجعى بالسلامة يا رب
سلام

Anonymous said...

يااااه حبك لمصر جميل و جو العيد اللي وصفتيه أجمل
خلتيني أحس بطعم الغربة من جديد و بالأوقات السعيدة اللي قضيتها مع ناس الحياة معاهم كان لها طعم ثان

حلو إن الواحد يفضل وفي لذكرياته والأشياء اللي بيتعلق قلبه بيها كما تفعلين
مصر وأصدقائك أكيد حاسيين بنفس الشعور لغيابك هذا العام وإن شاء الله تجتمعوا من ثاني و تعيشوا نفس اللحظات الجميلة

عيد مبارك سعيد وكل عام وإنت طيبة

تحيات فرعونية

Lemonada said...

doha
sally
سندباد
عروس البحر
احساس لسة حي
شكرا وكل سنة وانتم طيبين
ينعاد عليكم كلكم ويا رب كلكم تكونو مبسوطين ومع حبايبكم
على فكرة يا doha
صورةالعلم دي في مصر العيد الماضي

عمر بوك ستورز said...

ا((لا مـؤاخـذة ))ا

فاصـل إعلاني :)

زورونا تجدون ما يسركم .


قائمـة من الكتب الأدبية والثقافية والفكرية المتنوعة للعديد من دور النشر

تحت سقف واحد، وبأسعار لا تقبل المنافسة


وعيد أضحى ...كويس :)

سندباد said...

كل سنة وانتي طيبة

Ehab said...

كل سنه وانتي طيبه

yamen said...

انا جبت عصير السوداني وجيت

ايه يا بنتي فين الجديد؟

شكلك مشغولة الايام دي خالص في الشغل الجديد
ربنا معاكي
تحياتي

Lemonada said...

عاشق الرومانسية
متشكرة للزيارة اللطيفة دي
قريبا حاجي مدونتك بي معلش النت معايا
==========
الشنكوتي
وانت طيب يا معلم
=========
سندباد
وانت طيب وسعيد
=========
يامن
كدة مش حينفع
انا ماشربتش حاجة
هههههه\وبخصوص الشغل انا لسة عاطلة عن العمل اليومين دول
اول السنة ان شاء الله حشوف حعمل اي
عندك شغل ليا في مصروش بيغمز
وكل سنة وانت طيب

Ahmed Al-Sabbagh said...

الله

تدوينة رائعة بجد وطالعه من القلب اوى

تسلم ايديكى

مدونتك عجبتنى اوى

كل سنة وانتى طيبة

تحياتى

yamen said...

ليمو

شاوري انتي بس علي اللي الشغلانة اللي انتي عايزاها وانا تحت امرك
وش بيبتسم

غمض عينيك said...

وانتي كمان وحشتيها